ویروس کرونا؛ «احتمال فروپاشی نظام پزشکی» در کره جنوبی

در کره‌جنوبی کلیساروندگان از آزمایش کرونا دادن خودداری می‌کنند

صعود جدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی تهدیدی است برای نظام پزشکی این کشور- Ed JONES / AFP

کره جنوبی هشدار داده است صعود جدید موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است باعث «فروپاشی» نظام پزشکی کشور شود چرا که این کشور شاهد بیشترین شیوع بیماری ظرف شش ماه گذشته بوده است، تمام موارد جدید حول محور کلیسایی اتفاق افتاده که تاکنون صدها نفر در آن به این ویروس مبتلا شده‌اند و بسیاری دیگر از آزمایش دادن اجتناب می‌کنند. 

از این کشور معمولا به عنوان نمونه موفق جلوگیری از شیوع ویروس یاد می‌شود که با استفاده از تمهیدات شدید ردیابی تماس افراد، که البته ناقض حریم خصوصی شهروندان نیز بود، توانست جلوی صعود موارد ابتلا را بگیرد. 

با وجود این، بعد از چهارمین روز افزایش سه‌ رقمی موارد ابتلا، در روز شنبه وقتی ۱۹۷ مورد جدید گزارش شد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی اخطاری جدی صادر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جئونگ یون کیونگ، دبیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی گفت: «به نظر ما وضعیت فعلی صرفا اولین مرحله از یک شیوع شدیدا گسترده در کشور است. ما با بحرانی مواجه هستیم که اگر نرخ شیوع فعلی کنترل نشود باعث افزایش تصاعدی موارد ابتلا شده که به نوبه خود می‌تواند باعث فروپاشی نظام پزشکی کشور و بروز آسیب اقتصادی شدیدی شود.» 

اکثر موارد جدید در سئول گزارش شده‌اند، جایی که آزمایش بیش از ۳۰۰ نفر از پیروان کلیسای سارانگ جیل در ابتلا به ویروس مثبت اعلام شد، اما هنوز صدها نفر دیگر از پیروان این کلیسا وجود دارند که از آزمایش دادن خودداری می‌کنند. 

به گفته مقامات روز دوشنبه، کشیش جون کوانگ هان، که کشیشی دست راستی است از اولین افرادی بود که در این جمع نتیجه آزمایشش به ویروس مثبت اعلام شد. 

نتیجه مثبت آزمایش کشیش جون دو روز بعد از آن اعلام شد که او پیروانش را در یک تظاهرات ضد دولتی هدایت کرد که بیش از ۱۰ هزار نفر در آن شرکت کرده و دستور دولت را نقض کردند، چرا که بعد از کشف گروه اول مبتلایان دولت اعلام کرده بود که تمام اعضای این کلیسا باید خود را قرنطینه کنند. 

تاکنون حدود ۲ هزار نفر از ۴ هزار عضو این کلیسا آزمایش شده‌اند اما پلیس هنوز به دنبال ۷۰۰ پیروی دیگر کلیسا است که با آن‌ها تماس گرفته نشده است. 

کیم گانگ لیپ، قائم مقام وزیر بهداشت گفت: «نرخ مثبت آزمایش‌های اعضای این کلیسا تاکنون بسیار بالا، یعنی ۱۶.۱ درصد بوده است. در نتیجه این وضعیت به آزمایش‌گیری سریع و قرنطینه افراد نیاز دارد.» 

نگرانی این وجود دارد که شیوع بیماری در کلیسا ممکن است از طریق فعالیات و رفت و آمدهای اعضای آن باعث سرایت در کل کشور شود، خانم جئونگ از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی با اشاره به این نکته افزود: «به اعتقاد ما اکنون در مرحله اول یک شیوع گسترده در کشور به سر می‌بریم.» 

دولت رئیس جمهور مون جه این، تمهیدات رعایت فاصله در اجتماع را در شهر پرجمعیت سئول تقویت بخشیده است، اقدامی که ماه‌ها برای نگرانی‌های اقتصادی در برابر آن مقاومت شد، و از شهروندان خواسته است از سفر به دیگر نقاط کشور برای دو هفته خودداری کنند. 

کلیسای کشیش جون به دومین بستر عمده برای شیوع این ویروس در کره جنوبی تبدیل شد و بعد از شعبه‌ای از یک کلیسای مخفی عیسی مسیح با نام شینچیونجی در شهر دائگو قرار گرفت که در آن در اواخر ماه فوریه و اوایل مارس بیش از ۵ هزار مورد مبتلا کشف شد. 

این کشور با افزایش سریع آزمایش‌گیری و ردیابی شدید افراد در تماس با موارد مبتلا از طریق اطلاعات محل گوشی‌های همراه افراد و اطلاعات کارت‌های اعتباری و خریدهای آن‌ها توانست تا ماه آوریل شیوع این بیماری را در شهر دائگو و مناطق مجاور کنترل کند. 

اما ظهور تازه این ویروس در منطقه پرجمعیت‌تر پایتخت، که جمعیتی ۱۰ برابر دائگو دارد، باعث شده کارمندان نظام پزشکی به سختی بتوانند رد شیوع این بیماری را گرفته و مسیر سرایت آن را پیش‌بینی کنند که تاکنون نیز در حوالی کلیساها، رستوران‌ها، مدارس و سایر اماکن عمومی ظاهر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت در حال تعقیب قانونی کشیش جون به خاطر اخلال در تلاش‌های کنترل بیماری از طریق‌عدم قرنطینه خود و تشویق سایر عابدان کلیسا به‌عدم آزمایش دادن، و گزارش ناکامل اعضای کلیسای خود به منظور اجتناب از قرنطینه گسترده‌تر است. 

تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان با امضای دادخواستی تقاضای بازداشت او را کرده‌اند و رئیس جمهور مون هم با نوشتن در فیس‌بوک شرکت اعضای این کلیسا در تظاهرات را محکوم کرد. 

او نوشت: «این واقعا اقدامی بی‌معنا و غیرمسؤولانه است که تلاش‌های همه شهروندان برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تظاهرات چالشی آشکار برای اقدامات ملی در زمینه کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری است و اقدامی غیرقابل بخشش است که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.» و اخطار داد دولت او «تمهیداتی خیلی قوی و سختگیرانه اتخاذ» خواهد کرد. 

کانگ یون جه، وکیل کشیش جون اتهامات علیه موکل خود را رد کرده و گفته است او دستور قرنطینه خود را پس از بازگشت به خانه از تظاهرات روز شنبه دریافت کرده است. 

این کشیش همچنین ادعا کرده است شیوع بیماری در کلیسای او نتیجه یک حمله بوده است و در تظاهرات روز شنبه رقیبی گمنام را به «اشاعه» این ویروس در کلیسای خود متهم کرد. 

نشریه هرالد کره گزارش داد کشیش جون در تظاهراتی دیگر پیشتر در سال جاری میلادی دیده شده که به هوادارانش گفت این «وطن‌پرستانه است که در اثر ابتلا به ویروس جان باخت» و افزود: «آن‌هایی که از این بیماری رنج می‌برند اگر به تظاهرات بیایند شفا خواهند یافت.» 

دادستانان از دادگاهی در کره خواسته‌اند وثیقه او را باطل کند چرا که او در ماه مارس هم به اتهام نقض قوانین انتخابات پیش از انتخابات مجلس در ماه آوریل محاکمه شد از آن جا که ظاهرا پیش از زمان شروع رسمی فعالیت‌های انتخاباتی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات خودخواسته بود علیه حزب آقای مون رای دهند و او را با آدولف هیتلر مقایسه کرد. 

با وثیقه او موافقت شد به این شرط که در تظاهرات‌هایی که به این پرونده مفتوحه مرتبط است شرکت نکند. 

معترضان در تظاهرات روز شنبه برخوردهایی با نیروهای پلیس هم داشتند و خواستار «انقلاب» علیه آقای مون دست چپی شدند که به اعتقاد آن‌ها سیاست‌هایی شکست‌خورده داشته، انتخابات ماه آوریل را دستکاری کرده، فاسد است و به عنوان خط مقدم رژیم کره شمالی عمل می‌کند. 

 گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان