اقامت پادشاه سابق اسپانیا در ابوظبی پس از ترک ناگهانی کشور

کاخ سلطنتی اسپانیا حضور پادشاه سابق را در ابوظبی تایید کرد

محمد بن زاید آل نهیان (چپ) ولیعهد ابوظبی و خوآن کارلوس پادشاه سابق اسپانیا-CRISTINA QUICLER / AFP

کاخ سطلنتی اسپانیا بعد از دو هفته گمانه‌زنی تایید کرد خوآن کارلوس، پادشاه سابق ۸۲ ساله اسپانیا، از زمان ترک کشور در سوم اوت در ابوظبی اقامت دارد. 

پادشاه سابق در تاریخ ۳ اوت، بعد از پرونده فسادی که پیشینه نقل و انتقال‌های مالی او را بررسی می‌کرد به جهانیان اعلام کرد اسپانیا را ترک خواهد کرد. تا امروز معلوم نبود او در طول تبعید خودخواسته خویش در کجا اقامت دارد. 

روز دوشنبه وقتی از سخنگوی کاخ سلطنتی درباره صحت گزارشی که توسط شبکه تلویزیونی TVE منتشر شده و حدس زده بود که خوآن کارلوس در امارات متحده عربی اقامت دارد، پرسیده شد، او پاسخ داد: «این چیزی است که پادشاه خوآن کارلوس به ما گفته است.» 

گمانه‌زنی درباره محل اقامت شاه سابق در هفته‌های اخیر بسیار بالا گرفته بود. گزارش‌هایی منتشر شد که خوآن کارلوس در پرتغال اقامت دارد، جایی که دوران کودکی خود را آن جا سپری کرده است، و روزنامه‌های دیگر نیز حدس زدند او در هتلی مجلل در جمهوری دومینیکن ساکن شده است. 

بعد از آن که سایت خبری اسپانیایی Niusdiario. es عکسی منتشر کرد که به گفته آن از خوآن کارلوس هنگام خروج از هواپیما در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی در تاریخ ۳ اوت بود، دقیقا همان روزی که قرار بود اسپانیا را ترک کند، اکثر افراد نتیجه گرفتند او در پایتخت امارات متحده عربی اقامت دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه طرفدار سلطنت ABC در ۷ اوت جزئیات سفر خوآن کارلوس از اسپانیا به امارات متحده عربی را منتشر کرد. به گزارش این روزنامه، شاه سابق در هواپیمایی خصوصی بیش از ۶ هزار کیلومتر از شهر ویگو در شمال غربی اسپانیا به ابوظبی پرواز کرده است. 

از فرودگاه ظاهرا با بالگرد و همراه چهار محافظ شخصی به هتل مجلل کاخ امارات پرواز کرده و از قرار معلوم در مجلل‌ترین اتاق این هتل که شبی ۱۰ هزار پوند هزینه برمی‌دارد اقامت کرده است. 

گرچه نه دولت امارات متحده عربی و نه هتل کاخ امارات درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند، سخنگوی خوآن کارلوس گفت پادشاه ۸۲ساله در تاریخ ۳ اوت به امارات متحده عربی سفر کرد «و آن جا باقی خواهد ماند» و البته از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد. 

تحقیقات جدید درباره گذشته پادشاه سابق باعث شد فعالیات مالی او مورد موشکافی قرار گرفته که یکی از آن‌ها شامل تحقیقاتی اولیه درباره نقش خوآن کارلوس در بستن قراردادی ۶.۷ میلیارد یورویی در عربستان سعودی برای احداث راه آهنی سریع‌السیر بود. روزنامه تریبون دی ژنو در سوئیس، گزارش کرد خوآن کارلوس ۱۰۰ میلیون دلار از پادشاه فقید عربستان سعودی در سال ۲۰۰۸ دریافت کرده است. 

در نامه‌ای که خوآن کارلوس به پسر خود شاه فیلیپ ششم نوشت، نامه‌ای که پس از فرارش از کشور علنی شد، پادشاه سابق گفته است به خاطر «تعقیب قانونی علنی دوره‌هایی خاص در زندگی خصوصی‌اش» کشور را ترک می‌کند. 

پادشاه سابق رسما تحت تحقیقات قانونی قرار ندارد و به کرات از اظهار نظر درباره اتهامات جاری خودداری کرده است. 

© The Independent