امرالله صالح: دشمنی طالبان با ملت افغانستان خارج از تصور است

«از دید طالبان جامعه افغانی دو قشر دارد، طالب و مابقیه که باید از طالب حمایت کند»

معاون رئیس جمهور افغانستان می‌گوید تدابیر شدید و عمیق نظامی و امنیتی ما را به صلح نزدیک می‌کند- Noorullah Shirzada / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به حمله مسلحانه که در مسیر شاهراه کابل پروان به فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان صورت گرفت در صفحه توییترش نوشت: «حمله به بانو فوزیه کوفی، عضو سابق ولسی جرگه و عضو کنونی هیات مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان، یک عمل ضدانسانی و تروریستی طالبان است، چون خبث درونی طالبان و دشمنی این گروه با ملت افغانستان خارج از تصور است.»

آقای صالح، با محکوم کردن این حمله تاکید کرد: «تنها طالبان و همفکران‌شان، در خاموش‌سازی صدا و حذف تنوع و رنگارنگی جامعه افغانستان را منافع دارند، اگر دست این گروه برسد و بتوانند تمام اعضای هیات افغانی را همین امروز تیرباران می‌کند و یا در یک عمل انتحاری نابود‌شان می‌‌کند.»

امرالله صالح، دشمنی گروه طالبان را با ملت افغانستان دور از تصور خواند و افزود: «از دید طالبان جامعه (افغانی) دو قشر دارد، طالب و مابقیه که باید از طالب حمایت کند. تا زمانی که این فکر قرون وسطایی در ذهن آن‌ها کم‌رنگ ‌شود و از بین برود، زمان زیادی نیاز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که «تدابیر شدید و عمیق نظامی و امنیتی ما را به صلح نزدیک می‌کند. طالبان تنها با موعظه صلح‌پذیر نمی‌شود.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، نیز در واکنش به زخمی شدن بانو کوفی، در فیس‌بوکش نوشت: «تفکر ناروا و غیراسلامی و غیرانسانی ترور، ناکام و مطرود است. مردم افغانسان انتظار دارند که با سرانجام موفق مذاکرات صلح، به چنین رویدادهای خشونت‌بار و دهشت‌افکنانه، نقطه پایان گذاشته شود.»

بانو کوفی عضوی تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان، عصر روز جمعه، ۲۴ مرداد، در مسیر شاهراه کابل – پروان، از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و از ناحیه دست راست زخمی شد. بانو کوفی، اکنون برای درمان در بیمارستان امنیت ملی این کشور به سر می‌برد و گفته می‌شود که وضعیت سلامت او رو به بهبود است.

شماری از شهروندان افغانستان نیز تاکید دارند که حکومت باید امنیت جانی تک تک اعضای هیات افغانی را به گونه جدی تامین کند و از طالبان نیز خواسته‌اند که دست از چنین حملات بردارند و مانع دیگری برسر راه مذاکرات صلح بین‌افغانی ایجاد نکنند.

احمدزی محمدی، کارشناس سیاسی می‌گوید: «اعضای هیات افغانی نباید در مورد امنیت جان‌شان بی‌توجه باشند و در مناطق که امنیت نیست رفت و آمد کنند. دولت ما نیز باید امنیت تک تک اعضای هیات افغانی را تامین کند و اجازه ندهد که دشمنان صلح و آرامش این فرصت به وجود آمده را با رفتارهای ضدانسانی‌شان به تاخیر بیندازند. من از رهبری طالبان که در دوحه‌اند نیز می‌خواهم که از جنگجویان‌شان بخواهند که از حملات‌شان دست بردارند و روند مذاکرات صلح را مختل نکنند.»

جاوید صدیقی، نیز آگاه سیاسی است و گفت: «احتمال زیاد می‌رود که این حمله نیز کار طالبان باشد که حتما است، چون برای یک بار هم نشده که این گروه به دروغ گفته باشند که حاضر به مذاکره‌اند و از حملات‌شان دست بردارند. طالبان فکر می‌کنند که با حذف هیات افغانی زمینه چانه‌زنی‌شان با آمریکا و دولت افغانستان برای گرفتن امتیاز بیشتر می‌شود. آمریکا و دولت افغانستان و کشورهای دخیل در روند صلح، نباید آغاز مذاکرات صلح را به تاخیر ببرند و این روند را به کندی مجبور کنند. باید هرچه زودتر شروع شود تا مبادا موانع دیگری ایجاد شود.»

بیشتر از