اشرف غنی: جوانان، رهبران و مدیران آینده افغانستان هستند

رئیس جمهور افغانستان خود را همفکر جوانان این کشور می‌داند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان- Press Office of President of Afghanistan / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در محفلی که به مناسبت روز بین‌المللی جوانان در ارگ ریاست جمهوری این کشور برگزار شده بود، در حضور شماری از جوانان افغان سخنرانی کرد و گفت: «شما جوانان کشور رهبران و مدیران آینده افغانستان هستید، اکنون شما از حاشیه به متن آمده‌اید و این در سطح جهان بی‌سابقه است.»

آقای غنی، به جوانان این کشور گفت: «شما رهبران و مدیران آینده افغانستان‌اید، از حاشیه به متن آمده‌اید، اکنون افغانستان را از بی‌ثباتی به ثبات، از فقر به ثروت، از انزوا به متن، و از بی‌اعتمادی فرهنگی به وصل فرهنگی مبدل کنید و نقش دیروز را در امروز و فردای خود به صورت روشن ببینید. شما از ۴۰ تا ۶۰ سال کاری پیش رو دارید، کوتاه‌مدت و آنی فکر نکنید، فکر درازمدت داشته باشید. شما جوانان باید در حال حاضر مدیریت را بیاموزید و آن را به گونه اساسی بیاموزید زیرا مدیریت تنها به استعداد نیست، بلکه به تجربه و نظم نیز بستگی دارد.»

غنی از جوانان کشورش خواست که «یک بعدی نباشید، باید به تمام ابعاد مختلف فکر کنید. باید پنجاه سال آینده خود را مدیریت کنید و این را نیز بدانید که کشورتان به چه دانشی نیاز دارد، و چه فکر از دنیا، منطقه و جهان اسلام می‌توانید به دست آورید و چگونه تحول را مدیریت می‌کنید، زیرا جهان در حالی تغییر است و باید بدانیم که در یک موج تحول و در انقلاب چهارم صنعتی قرار داریم، معنای کار موثر در حال حاضر در تغییر است، پس نقشه‌های ۵۰ سال قبل را برای جامعه تدوین نکنید.»

او گفت: «من هم‌نسل جوانان نیستم، اما هم‌فکرتانم، از این که دانش در حال تغییر است، رشته‌هایی را که انتخاب می‌کنید باید با سرمایه افغانستان ارتباط داشته باشد. ما باید شیوه مشارکت را جزیی از تجارب خود بسازیم و حساب‌دهی را قبول کنیم، چون افغانستان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، اما متاسفانه نگرش فقیرانه داریم و باید از این گدایی رها شویم و اتکاء به خود را با همکاری جامعه جهانی مدیریت کنیم. حس اتکاء به خود داشته باشید و در این زمینه کمر همت‌تان را محکم ببندید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار با جوانان کشور در رابطه با مذاکرات صلح نیز صحبت کرد و گفت: «این که ما صلح می‌خواهیم از اراده و نیت نیک ماست، مگر ما شکست نخوردیم. پایه تحکیم جمهوریت گذاشته شده است و ما باید با پذیرفتن همدیگر، دست به دست بدهیم و در یک صف واحد از جمهوریت حمایت کنیم. شما دیدید که جوانان کشور ما نیز صدای رسای ارزش‌های ملی و تامین صلح سراسری را ابزار کردند.»

آقای غنی، از این که متهم به باج‌دهی به طالبان شده است تاکید کرد: «ما حاضر به معامله و باج دادن نیستیم، اگر دنیا با ما معامله کرد به آنان جواب رد می‌دهیم. وقتی اجماع مردم را با خود داریم و زمانی که عظیم‌ترین قشر جامعه در کنار ماست، از هیچ چیزی هراس نداریم.»

آقای غنی، در پایان سخنانش یک بار دیگر صلح را از خواسته‌های اساسی دولت و ملت این کشور خواند و تاکید کرد که «تامین صلح عمده‌ترین اولویت ماست و صلح، گمشده ما و شما جوانان است. ما باید در کنار تلاش برای صلح، اقتصاد، مبارزه با ویروس کرونا، تحول و حکومتداری و حاکمیت قانون را نیز مدیریت کنیم، اما مشکل‌ عدم‌ثبات را جمهوریت حل می‌کند و ما باید از زعامت فردی و شخص‌محور فاصله بگیریم و ثبات شهروندمحور و مردم‌محور ایجاد کنیم. ما باید ادغام طالبان را داشته باشیم و این بدون طرح دولت‌سازی و استحکام آن امکان‌پذیر نیست، زیرا معنای دولت‌سازی دیکتاتوری نیست، بلکه تحکیم مردم‌سالاری است.»

اشرف غنی، جوانان افغان را افتخار این کشور و نسلی خواند که می‌توانند به بحران‌های میراث در این کشور نقطه پایان بگذارد و نیز از آنان خواست که مناسبات‌شان را با اتحادیه‌های اروپا، جوانان خارج از کشور تحکیم کنند و آنان را به چشم رقیب نبینند و اگر می‌خواهند که انقلاب چهارم صنعتی را مدیریت کنند، بدانند که افغان‌های خارج از افغانستان سرمایه بزرگی برای کشورشان هستند.

بیشتر از