عملکرد همه رهبران عوام‌گرا در مقابله با بحران کرونا «بد» نبود

اکثر رهبران عوام‌گرای دنیا کرونا را جدی گرفته‌اند هرچند در نحوه مواجه با آن متفاوت عمل می‌کنند

ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بولسونارو رئیس جمهور برزیل- JIM WATSON / AFP

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده احتمالا دو تن از رهبران عوام‌گرای بیشتر شناخته شده در دنیا هستند. اما عوام‌گرایی تنها چیزی نیست که با هم به اشتراک دارند. هر دوی آن‌ها با کووید-۱۹ به نحوی برخورد کردند که گویا خطری جدی نیست و به اشاعه کذب و دروغ درباره آن ادامه دادند در حالی که هزاران تن از شهروندان آن‌ها در اثر ابتلا جان باخته‌اند. 

این ممکن است به نتیجه‌ای وسوسه‌انگیز منجر شود: عوام‌گرایان نمی‌توانند به نحوی خوب بحران‌ها را اداره کنند و کووید-۱۹ ضعف آنان را آشکارا علنی کرد. اما آیا این نتیجه‌گیری درست است؟ آیا واکنش بولسونارو و ترامپ بازتابی از واکنش تمام رهبران عوام‌گرای دنیا است؟ 

در گزارش ما از نحوه اداره بحران کووید-۱۹ به دست رهبران عوام‌گرای دنیا، به این نتیجه رسیدیم که واکنش ترامپ و بولسونارو بازتابی از اعمال تمام رهبران عوام‌گرا نیست. بر اساس بانک اطلاعاتی ما، از ۱۷  رهبر عوام‌گرای دنیا که اکنون قدرت را در دست دارند، تنها پنج نفر اهمیت این ویروس را کم جلوه داده‌اند. این بدان معنی است که اکثر رهبران عوام‌گرا -۱۲ از ۱۷ نفر- بحران جاری را جدی گرفته‌اند. این رهبران شامل رجب طیب اردوغان از ترکیه می‌شود که طرح او برای قرنطینه افراد مسن مورد تمجید کارشناسان بهداشتی قرار گرفته است، و نارندرا مودی از هند که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قرنطینه‌های دنیا را اعمال کرد، و همچنین آندره بابیش از جمهوری چک که از اوایل ماه مارس پوشیدن ماسک توسط تمام شهروندان را الزامی کرد. 

گرچه اکثر رهبران عوام‌گرای دنیا کووید-۱۹ را جدی گرفته‌اند، اما با هم در نحوه اداره و میزان آزادی تمهیدات خود فرق می‌کنند. تنها چهار نفر از ۱۲ رهبر عوام‌گرا، یعنی رهبران کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، ایتالیا و احتمالا به گونه‌ای غیرمنتظره، ونزوئلا رویکردهایی آزادانه در قبال این بحران اتخاذ کرده‌اند که یعنی ما مدارک کمی یافتیم که آن‌ها از اختیارات خود برای وضعیت اضطراری استفاده کرده یا به بهانه این بیماری عالم‌گیر، طیف سیاسی مخالف خود را سرکوب کرده باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما سه رهبر از این ۱۲ نفر، یعنی رهبران کشورهای اسرائیل، صربستان و سریلانکا را در دسته‌ای قرار دادیم که واکنش‌هایی میانه در قبال بحران جاری اتخاذ کرده‌اند. این بدان معنی است که از ۱۲ رهبر عوام‌گرایی که کووید-۱۹ را جدی گرفته‌اند، پنج نفر واکنشی غیرآزادانه به بحران داشته‌اند. این کشورها شامل لهستان، مجارستان، فیلیپین، ترکیه و هند است. 

دولت لهستان قانون جنجال‌برانگیز سقط جنین را در بحبوحه این بیماری عالم‌گیر معرفی کرد تا از اعتراضات عمومی اجتناب کند و نخست‌وزیر اوربان از مجارستان نیز اختیارات نامحدود دوران اضطراری را به کار بست که به او اجازه داد اصل تفکیک قوا در مجارستان را دور بزند. رئیس جمهور دوترته از فیلیپین و نخست وزیران اردوغان و مودی از ترکیه و هند نیز تمهیدات ضمانت اجرایی سختگیرانه‌ای به کار بسته‌اند از جمله سرکوب کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرنگارانی که از این رهبران انتقاد کرده یا سعی در گزارش اجرای این تمهیدات سخت‌گیرانه به دست پلیس داشته‌اند.   

گرچه انسان ممکن است احساس اطمینان خاطر کند که اکثر رهبران عوام‌گرا نیز در مقابله با این بحران واکنشی جدی اتخاذ کرده‌اند، و آن‌هایی هم که چنین نکرده‌اند شاهد سقوط محبوبیت خود در نظرسنجی‌ها هستند، اما هنوز دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم عوام‌گرایی از بحران کووید-۱۹ جان سالم به در برده و حتی در بعضی اماکن ممکن است قوی‌تر ظاهر شود. 

رهبران عوام‌گرایی که این بحران را جدی گرفته‌اند در نظرسنجی‌ها نیز وضعیت خوبی دارند که باعث شده آن دسته از رهبرانی که تمهیداتی مغایر با آزادی اتخاذ کرده‌اند در واکنش خود نسبت به سرکوب بیشتر آزادی‌های مدنی و دموکراتیک و کاهش نظارت بر رهبری خود جسورتر شوند. 

و گرچه بسیاری از احزاب عوام‌گرای اروپا اخیرا شاهد کاهش محبوبیت خود در نظرسنجی‌ها بوده‌اند، چرا که در مقایسه با احزاب اصلی در دید مردم از صلاحیت کافی برخوردار نیستند، اما آن‌ها نیز ممکن است در طولانی‌مدت از تاثیرات منفی این بحران بر اقتصاد جهان سود ببرند. احتمال بروز رکودی اقتصادی در سطح جهان بالا است و تحقیقات نشان داده است عوام‌گرایان در واکنش به شرایطی مشابه طی ۱۵۰ سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند. 

بعضی از رهبران عوام‌گرای اروپا به شدت از وضعیت حاصل از این ویروس استفاده کرده تا موضوعات اساسی مد نظر خود را پررنگ کنند: مخالفت با مهاجرت و جهانی‌سازی. این ممکن است باعث کسب مزیتی توسط سیاستمداران عوام‌گرایی شود که اکنون قدرت را در دست ندارند چرا که می‌توانند از نهادهای سیاسی کشور برای رکود اقتصادی طولانی‌مدتی انتقاد کنند و بگویند این رکود نتیجه وابستگی شدید به اقتصاد جهان است که آن‌ها از قدیم منتقد آن بوده‌اند. 

دکتر برت مایر محقق موسسه تونی بلر برای تغییر جهانی است. 

© The Independent