وزیر دولت در امور خارجه امارات: صلح ما با اسرائیل به ایران ربطی ندارد

«تکرار می‌کنیم که دخالت در تصمیم‌گیری‌ها را نمی‌پذیریم، چه از سر قلدری باشد چه دلواپسی»

انور قرقاش: «تصمیم‌های استراتژیک تحول ایجاد می‌کنند و تاثیرگذار هستند و تصمیم‌های آینده‌نگرانه ما، موقیعت ما و رقابت‌پذیری ما را تقویت می‌کند.»-KARIM SAHIB / AFP

انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی گفت، توافق عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل یک «تصمیم حاکمیتی مستقل» است و ربطی به ایران ندارد.

امارات متحده عربی در واکنش به تهدید‌های چند روز اخیر مقامات جمهوری اسلامی و اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که آن را «غیرقابل قبول» توصیف کرده، روز گذشته کاردار ایران در ابوظبی را فراخواند و به او هشدار داد.

روحانی روز شنبه مدعی شده بود که امارات متحده عربی در توافق با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط مرتکب «خطای بزرگی» شده است. او همچنین مدعی شد این توافق یک «خیانت» است.

انور قرقاش روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:‌ «پیمان صلح امارات متحده عربی و اسرائیل، تصمیمی مستقل است و ربطی به ایران ندارد. ما این را می‌گوییم و تکرار می‌کنیم که دخالت در تصمیم‌گیری‌هایمان را نمی‌پذیریم. همانگونه که تهدید‌ها را نمی‌پذیریم، چه از سر قلدری باشد و چه از سر دلواپسی و اضطراب.»

انور قرقاش در ادامه نوشت: «تصمیم‌های استراتژیک تحول ایجاد می‌کنند و تاثیرگذار هستند و تصمیم‌های آینده‌نگرانه ما، موقیعت ما و رقابت‌پذیری ما را تقویت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌ای جداگانه آنچه که «تهدید‌ها»ی روحانی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی علیه امارات متحده عربی خوانده است را محکوم کرد.

ایف فلاح مبارک الحجرف، این اظهارات را در تضاد با عرف دیپلماسی خواند و از ایران خواست به اصول و قوانین منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی که برپایه احترام به حاکمیت کشورها است، احترام بگذارد.

بر اساس توافق اخیر امارات متحده عربی و اسرائیل که ایالات‌متحده آمریکا نیز نقش مهمی در آن ایفا کرده است، این دو کشور در جهت عادی سازی روابط دوجانبه گام برمی‌دارند و در عین حال روابط و همکاری‌های خود را در طیف وسیعی از موضوعات از جمله مشارکت در ساخت واکسن کووید-۱۹ توسعه می‌دهند.

پیش از این نیز دو هواپیمای خط هواپیمایی اتحاد متعلق به امارات متحده عربی حامل ده‌ها تن کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشسته بود که واکنش تند رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای مانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی، نابودی اسرائیل را مهمترین هدف و برنامه حکومت خود تعیین کرده و هزینه‌های ناشی از این خصومت‌ورزی را به مردم ایران تحمیل می‌کند.

علاوه بر خامنه‌ای و روحانی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز اظهارات تندی را علیه امارات متحده عربی مطرح کرده است. باقری مدعی شد چنانچه اتفاقی در خلیج فارس بیفتد جمهوری اسلامی آن را «از چشم امارات متحده عربی» می‌بیند و تحمل نمی‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز امروز مدعی شد، «توافق امارات متحده عربی با اسرائیل خیانت به امت اسلام و آرمان‌های فلسطین بود» و امارات باید منتظر واکنش‌ها به آنچه که او «خیانت با فلسطینی‌»‌ها خواند، باشد.