کرونا در ایران؛ قدرت سرایت بیماری «سه» تا «نه» برابر شده است

به گفته مقامات بهداشتی سن ابتلا به کرونا در موج دوم دو دهه کاهش یافته است

به گفته مسئولین وضعیت کرونا در ۱۶ استان ایران قرمز است - AFP

شیوع کرونا در ایران هم‌چنان شتاب یکسانی را از چند ماه قبل تجربه می‌کند. آمارهای روزانه وزارت بهداشت، که البته در صحت و سقم آن تردیدهای بسیاری وجود دارد، حکایت از سه رقمی بودن آمار قربانیان و ابتلای روزانه بیش از ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان دارد.

امروز یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه علی اکبری معاون درمان علوم پزشکی شیراز وضعیت شیوع ویروس کرونا را در شهرستان شیراز، با توجه به میزان موارد بیماران بستری شده، «قرمز» اعلام کرد. 

علی اکبری گفته «از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۲۳۵ هزار و ۹۶۴ نمونه در آزمایشگاه‌های تشخیصی استان بررسی شده است که از این تعداد، ۳۸ هزار و ۵۹۵ مورد مثبت بوده است».

به گفته اکبری «آمار جانباختگان کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در فارس به ۷۰۱ نفر رسیده و هم اکنون نیز از مجموع ۷۶۵ بیمار بستری در بیمارستان‌های فارس، ۱۰۸ نفر تحت مراقبت‌های ویژه هستند».

امروز هم‌چنین علیرضا سلیمانی، دبیر ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز هم با اشاره به اینکه «سرعت و قدرت سرایت ویروس کرونا در موج دوم سه تا نه برابر شده است» گفته که «ابتلای کودکان در این موج بیشتر شده و سن ابتلا به کرونا در موج دوم دو دهه کاهش یافته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی «شرایط ویروس کرونا در البرز تقریبا تثبیت شده و تعداد مراجعان به حالت ثابتی رسیده و این مهم با کمک مردم و رعایت دستورالعمل‌ها به دست آمده است».

با این حال این مقام مسئول گفته است که «نباید فریب این روند ثابت را بخوریم زیرا در موج اول نیز با رعایت مردم کرونا کنترل و با سفرهای خردادماه باعث آغاز موج دوم شد».

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت است که «دغدغه ما شرکت در مراسم مذهبی است که اگر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و هیئت ها رعایت نشود پیک بعدی کرونا را در مهرماه شاهد خواهیم بود».

این مقام مسئول در استان کرمان گفته است که «بازگشایی مدارس در نواحی سفید و تا حدودی نارنجی و دانشگاه‌ها از دیگر نگرانی‌های ماست».

مهدی شفیعی با اشاره بالا رفتن حجم بستری‌ها در این استان گفته است که «متاسفانه تعداد بیماران بستری در استان نسبت به حجم تحت‌های بیمارستانی بالاست و این مهم نیز باعث می‌شود که پرسنل کادر بهداشت و درمان خسته و فرسوده شوند و به دنبال آن کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند».

به گفته این مقام مسئول « حدود ۹۰ درصد شهرستان‌های استان کرمان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و دو منطقه در استان نیز در وضعیت سفید هستند».

شفیعی گفته که «اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد قرار گیرند وضعیت استان در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد اما فعلا وضعیت استان قرمز است ضمن آنکه عمده شهرستان‌های جنوبی استان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند».

در آستانه ماه محرم و شروع عزاداری‌های این ماه، بسیاری از مقامات بهداشتی کشور نگران هستند تا آمار کرونا بار دیگر به شکل گسترده در تمام نقاط مملکت بالا رود. با این حال مقامات اجرایی کشور همچنان بر برگزاری این مراسم اصرار دارند.

وزارت‌بهداشت ایران می‌گوید از دیروز تا امروز ۲۶ مرداد، ۱۴۷نفر دیگر در کشور با کرونا جان‌باخته‌اند و شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسیده است. 

بنا به آمارهای دولتی، آزمایش کرونای  ۳۴۳هزار و ۲۰۳نفر تاکنون مثبت شده و ۳۸۸۱نفرشان حال بدی دارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

وزارت بهداشت می‌گوید اوضاع در استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان قرمز است و وضعیت کرونا در استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هشدارآمیز است.

بیشتر از