هشدار درباره افزایش تنش‌های نژادی در دوران قرنطینه‌

قرنطینه‌های محلی می‌تواند به «تقسیم کشور» منجر شود

قرنطینه‌های محلی مفهوم وحدت ملی علیه این ویروس را تضعیف می‌کند- NARINDER NANU / AFP

مشاوران علمی هشدار داده‌اند که قرنطینه‌های محلی ناشی از ویروس کرونا می‌تواند به تنش‌های نژادی دامن بزند و به «تقسیم کشور»منجر شود.

یک گروه زیرمجموعه از انجمن مشاوره علمی در مواقع اضطراری (سیج - Scientific Advisory Group for Emergencies) اظهار داشت که جوامع اقلیت‌های قومی مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند و افزود:«این وضعیت می‌تواند به سوءاستفاده گروه‌های راست افراطی بینجامد.»

این گزارش روز جمعه منتشر شد، اما قبل از اعلام محدودیت‌های شدید در مورد مناطق شمال انگلیس در۳۰ ژوئیه، ساعت‌ها مورد بررسی و تفحص دقیق قرار گرفته بود.

مت هنکاک وزیر بهداشت در آستانه جشن اسلامی عید قربان «قرنطینه مناطق شمالی» را اعلام کرد و به شعله خشم شبکه‌ها و رسانه‌های راست افراطی دامن زد، چرا که افراطی‌ها مسلمانان را در انتشار ویروس کرونا مقصر می‌دانند.

بیانیه‌ای که توسط زیرگروه انجمن «سیج» پیرامون مناقشات محلی منتشر شده است، درباره «تنش‌های نژادی و خطری که انسجام اجتماعی را تهدید می‌کند» هشدار می‌دهد و اظهار می‌دارد: «با توجه به روند همه‌گیری‌شناسی فعلی که بر جوامع «بیم»(Bame - Black, Asian and minority ethnic) متمرکز است، خطر تبعیض و تحقیر نژادی وجود دارد.»

در این بیانیه آمده است که جوامع اقلیت‌های قومی به دلیل «نابرابری‌های ساختاری»، به‌خودی خود بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند و در برابر تأثیرات ناشی از محدودیت‌های محلی نیز آسیب پذیرند.

این گزارش می‌گوید قرنطینه‌های محلی مفهوم وحدت ملی علیه این ویروس را تضعیف می‌کند و حس انزوا، ترس، خشم و شرمندگی را در مناطق آسیب دیده ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان به دولت هشدار می‌دهند که از اصطلاح «قرنطینه» برای شرح چنین مقرراتی استفاده نکنند، چرا که می‌تواند «القا کننده حس گناه و شرمندگی» باشد.

آنها در ادامه می‌گویند:«مقررات اضطراری محلی نباید چارچوبی باشد که بر مردم تحمیل می‌شود، بلکه باید همراه با خودشان و برای آنها صورت گیرد.»

این گزارش می‌گوید که محدودیت‌های محلی می‌تواند اعتماد به دولت را خدشه‌دار کند و نیز به تضعیف رعایت مقررات بهداشت عمومی بینجامد.

بیانیه هشدار می‌دهد که «بی‌عدالتی‌ها و ناهماهنگی‌های مشهود در چگونگی و محل اعمال محدودیت‌ها می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی و بی‌نظمی عمومی منجر شود.»

در گزارش قبلی اس پی آی - ب (یک زیرگروه برای مطالعات علمی رفتار در انجمن سیج) که روز دوم ژوئیه بررسی شد، آمده است که در پی جنبش «جان سیاهان مهم است» و خشم از نیروی پلیس، احتمال دارد شورش‌هایی به مراتب بدتر از آن چه در سال ۲۰۱۱ شاهدش بودیم، شکل بگیرد.

این ارزیابی جدید می‌گوید، خطرات ناشی از ناآرامی‌ها در مناطق محرومی که سابقه روابط دشوار با پلیس دارند، بیشتر است. این ارزیابی در ادامه می‌افزاید:«بی‌نظمی مدنی موجود، به‌ویژه در مناطقی که شیوع بیماری و محدویت‌های حاصل از آن در جوامع اقلیت‌های قومی مشهود است، می‌تواند توسط گروه‌های افراطی تغذیه، یا از آن بهره‌برداری شود.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند که با وجود افزایش تنش‌های محلی در لیسستر، هیچ بی‌نظمی عمده ای در آن رخ نداده است، اما در عین حال می‌افزاید که «شاید سایر مناطق محلی به این شکل مشابه واکنش نشان ندهند.»

کارشناسان می‌گویند پیام‌رسانی «واضح و مشخص در مورد زمان و چگونگی برداشته شدن محدودیت‌ها» می‌تواند «زمینه رعایت مقررات را فراهم کند و انگیزه آن را افزایش دهد.»

روز جمعه دولت اعلام کرد که ممنوعیت تماس‌ خانوارهای مختلف در یک خانه در مناطق شمال غربی، منچستر، وست یورکشایر و لنکشایر، تا سه هفته به قوت خود باقی است.

روز شنبه  پس از دو هفته تأخیر، مکان‌هایی نظیر کازینوها، سالن‌های بولینگ و سالن‌های همایشدر سراسر انگلیس بازگشایی شدند، اما این اجازه به «مناطق شمالی قرنطینه شده» یا لیسستر داده نشد.

به گفته وزارت بهداشت، تازه‌ترین شواهد نشان می‌دهد میزان موارد ابتلا به ویروس کرونا به اندازه کافی کاهش نیافته است و حتی در برخی مناطق مانند «اولدهام» و«پندل» روند ابتلا رو به فزونی هم بوده است.

مقامات رسمی گفتند که میزان ابتلا در لیسستر کاهش یافته است (اولین منطقه در بریتانیا که  در ماه ژوئن شاهد مقررات قرنطینه بود) و هفته آینده پس از بررسی، آمار آن به‌روزرسانی  خواهد شد.

ادوارد آرگار، معاون وزارت بهداشت، گفت:«می‌خواهم از تمامی افراد در منچستر بزرگ، وست یورکشایر، انکشایر غربی و لیسستر تشکر کنم که درپیروی از این قوانین حیاتی که برای مقابله با شیوع این بیماری درنظر گرفته شده بود، صبر و شکیبایی ورزیدند. می‌دانم که کار ساده‌ای نیست.»

«در ادامه بررسی‌های مداوم و کنترل آخرین داده‌ها، هفته آینده مقررات را دوباره بازبینی خواهیم کرد.»

«هشیاری همگی ما ضروری است و من همه افراد را در این مناطق ترغیب می‌کنم تا رعایت  قوانین را ادامه دهند.»

در فهرست بررسی مقامات محلی، «نیوارک» و «شروود» جزو«مناطق نگران کننده» تعیین شده‌اند، زیرا میزان موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها بالاتر از میانگین متوسط است.

یک سخنگوی دولت اعلام کرد: «ما کاملا شفاف می‌گوییم که محدودیت‌های محلی برای محافظت از امنیت و سلامت مردم و کمک به پیشگیری از موج دوم است، و طبق تازه‌ترین داده‌ها و توصیه‌های علمی ارائه شده است.»

این امر یک تلاش جمعی است و هرکس نقش خود را ایفا می‌کند و ما می‌خواهیم از طریق مشارکت قدرتمند اجتماع و پیشرفت عمده در سیستم آزمایش، شاهد آن باشیم که این محدودیت‌های محلی و ضروری هر چه سریع‌تر برداشته شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان