تجارت گوشت گربه و سلاخی حیوانات خانگی با بی‌رحمانه‌ترین روش‌ها در ویتنام

گربه‌ها را زنده در آب جوش می‌اندازند، با چکش به سرشان می‌کوبند یا با برق می‌کشند

گربه زنده را به بهای حدود ۵ پوند بر کیلوگرم می‌فروشند، و قیمت گوشت خام آن کیلویی ۶.۵ پوند است.- Romeo GACAD / AFP

در تجارتی بی‌رحمانه، پنهانی و رو به رشد، هر سال بیش از یک میلیون گربه در ویتنام برای گوشتشان کشته‌ می‌شوند، و خطر انتقال بیماری‌ها به انسان را افزایش می‌دهند. این نتیجه یک تحقیق پنهانی است.

کنشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند که گربه‌های خانگی یا ولگرد را از خیابان‌ها یا حتی خانه مردم می‌دزدند، بدون دادن آب یا خوراک در سراسر ویتنام قاچاق می‌کنند، و به روش‌هایی غیربهداشتی و دردناک سلاخی می‌کنند.

دزدان با صاحبان گربه‌ها درگیر شده‌اند، و بنا به گزارش‌ها حتا گاه در درگیری‌ها کشته‌شده‌اند.

محققان سازمان «رفاه حیوانات چهارپنجه‌ای» می‌گوید که این جانوران را غرق می‌کنند، با چکش به سرشان می‌کوبند، زنده در آب جوش می‌اندازند، یا با برق می‌کشند. یافته‌های این سازمان بر اساس ماه‌ها تجسس و تعقیب مناطق نگهداری جانوران، قاچاقچیان، رستوران‌ها، و گفت‌وگو با سوداگران به دست آمده است.

گربه زنده را به بهای حدود ۵ پوند بر کیلوگرم می‌فروشند، و قیمت گوشت خام آن کیلویی ۶.۵ پوند است. بنا بر این تحقیق، رستوران‌ها با بهای ۵ پوند خوراک‌هایی با گوشت گربه عرضه می‌کنند.

قیمت گربه‌های سیاه از این هم بالاتر است. سوداگران زنده آنها را کیلویی ۶.۵ پوند و گوشت آنها را تا ۱۶.۵ پوند می‌فروشند.

سازمان «رفاه حیوانات چهارپنجه‌ای» و بنیاد «تغییر برای حیوانات» مستقر در بریتانیا که مشترکا این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند خوراک‌های تهیه شده از گوشت گربه که به نام «ببر کوچک» شناخته می‌شوند، به‌رغم افزایش مالکیت جانوران خانگی در ویتنام، مشتریان بیشتری پیدا کرده‌اند.

در ماه ژانویه، ممنوعیت سلاخی گربه لغو شد و پیامد آن، جهشی در تقاضا برای گوشت گربه بود. بنا بر این تحقیق، گوشت گربه به‌وِیژه در شمال ویتنام خواهان دارد، ولی دارد به جنوب کشور، و تا پایتخت آن، هوشی‌مین سیتی، هم گسترش می‌یابد.

چند ماه پیش، ایندیپندنت فاش کرد که فروش گوشت سگ و گربه در ویتنام و کامبوج از زمان شیوع کرونا افزایش یافته است، زیرا مردم اعتقاد دارند که گوشت این حیوانات «طبع گرم» دارد و ویروس آنفلوآنزا را از بین می‌برد.

به گفته محققان، برخی رستوران‌ها حیوانات را مستقیما از دزدها می‌خرند و همان جا سلاخی می‌کنند، اما بیشترشان گوشت را از عمده‌فروشان یا کشتارگاه‌ها می‌خرند. به باور محققان، تفرجگاه‌های گردشگری ساحلی «دانانگ» و «هوی آن» در مرکز ویتنام، کانون این تجارت است.

کاترین پولاک، کارشناس «رفاه حیوانات چهارپنجه» و دامپزشک مقیم آسیای جنوب شرقی، گفت: «در همه عمده‌فروشی‌ها گربه‌هایی با قلاده پیدا کردیم که به روشنی نشان می‌دهد حیوان خانگی بوده‌اند. در جریان تحقیق، با خیلی از مالکان حیوانات خانگی صحبت کردیم که با نگرانی دنبال گربه‌های دزدیده شده خود می‌گشتند.»

«مقامات مسئول این جریان را نادیده می‌گیرند، زیرا اغلب خودشان در این تجارت دست دارند؛ یا رشوه می‌گیرند، یا خودشان مشتری‌اند.»

لولا وبر، از بنیانگذاران «بنیاد تغییر برای حیوانات» گفت: «در محل‌های نگهداری، عمده‌فروش‌ها گربه‌ها را چند روز در قفس‌های تنگ کنار هم نگه می‌داشتند تا تعداد گربه‌ها بتواند هزینه حمل و نقل را جبران کند.‌»

«گربه‌ها را بی آب و غذا، و با تهویه ناکافی به بیش از صد کیلومتر دورتر، به کشتارگاه‌هایی که در سراسر ویتنام پراکنده‌اند، می‌برند. برخی عمده‌فروش‌ها برای قاچاق حیوانات حتا از قسمت حمل بار اتوبوس‌های معمولی مسافری استفاده‌ می‌کنند.»

حدود ۲۰۰ گربه در قفس‌های داخل اتوبوس‌ها دیده شده‌اند.

بسیاری از گربه‌ها از خستگی، گرمازدگی، کمبود آب یا جراحات ایجاد شده در طول اسارت و حمل و نقل می‌میرند. بعد از آن که به شکلی غیرانسانی کشته می‌شوند، پوستشان را می‌کنند و می‌سوزانند، و بعد لاشه را خالی می‌کنند و منجمد می‌کنند.

به گفته کنشگران، کشتارگاه‌ها فضایی آرمانی برای بیماری‌های جدیدی‌اند که ممکن است پیدا شوند و انسان‌ها را آلوده کنند، و احتمالا نتایجی فاجعه‌بار داشته باشند.

دکتر پولاک گفت: «روش‌هایی که در تجارت گوشت گربه به کار می‌رود، بالقوه ممکن است به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان منجر شود، همان طور که در مورد کووید-۱۹ دیدیم. این به دلیل شرایط غیربهداشتی، رفتار بی‌رحمانه و غیربهداشتی با حیوانات، حمل گونه‌های مختلف جانوری به صورت درهم، شرایط نگهداری و سلاخی، و حمل و نقل به آن سوی مرزهاست.»

به گفته او، نسل‌های جوانتر گوشت گربه را غذایی مجلسی و خاص تلقی می‌کنند، ولی افراد مسن‌تر آن را از روی سنت، خرافات و تقویم قمری مصرف می‌کنند. «برخی محلی‌ها اعتقاد دارند که خوردن گوشت گربه طالع نحس را دفع می‌کند. برخی دیگر به‌خصوص گوشت گربه سیاه می‌خورند، زیرا باور دارند که خواص درمانی دارد، هرچند هیچ مدرک علمی در این زمینه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق نشان داد که شهر هانوی و استان «تای بین» در شمال که رستوران‌های زیادی دارند، مکان‌های محبوب خوردن گوشت گربه‌اند.

دکتر پولاک گفت: «همچنین می‌دانیم که بسیاری از گربه‌ها که از قبل کشته و منجمد شده‌اند، از جنوب چین می‌آیند، زیرا جمعیت گربه‌ها به دلیل همین تجارت در هانوی پایین آمده است.»

«هرچند مصرف گوشت سگ در آسیا به طرز فزاینده‌ای مورد بحث عموم است، تجارت گوشت گربه که به همان اندازه بی‌رحمانه‌است، هنوز نسبتا ناشناخته مانده است.»

دو ماه پیش، زن و شوهری متهم شدند که ده‌ها سگ و گربه را با سیانور کشته‌اند تا سلاخی‌شان کنند. آن دو به اتهام سرقت بازداشت شدند.

سازمان «رفاه حیوانات چهارپنجه» و «بنیاد تغییر برای حیوانات» از دولت ویتنام خواسته‌اند که ممنوعیت مصرف گوشت گربه را دوباره برقرار کند و قوانین جلوگیری از سرقت حیوانات خانگی را سختگیرانه‌تر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان