کشف استخوان‌های دایناسور جدیدی از خانواده  تی‌رکس در جزیره وایت

جزیره وایت به خاطر بقایای دایناسورهایی که در آن کشف شده شهرت دارد

این دایناسور گونه جدیدی از گروه ددپایان است-Julius CSOTONYI /The University of Calgary and Royal Tyrrell Museum/AFP

به گفته محققان مجموعه‌ای از استخوان‌های گونه‌ جدید دایناسورهای خانواده تیرانوسوروس‌رکس در جزیره وایت در انگلیس کشف شده است.

به گفته دیرینه‌شناسان دانشگاه ساوت‌همپتون، این دایناسورها که وکتائرووناتور اینوپیناتوس نام‌گذاری شده‌اند ۱۱۵ میلیون سال قبل و در دوره کرتاسه در کره زمین پرسه می‌زدند و طول آن‌ها را چهار متر برآورد کرده‌اند.

این دایناسور گونه جدیدی از گروه ددپایان هست که تیرانوسوروس‌رکس و پرندگان امروزی را هم دربرمی‌گیرد.

پارسال در ناحیه ساحلی شانکلین در جزیره وایت چهار استخوان کشف کردند که گمان می‌رود به احتمال زیاد به یک دایناسور تعلق داشته باشد.

به گفته محققان احتمال دارد وکتائرووناتور اینوپیناتوس در قسمت شمال مکانی که بقایای استخوان‌ها پیدا شده زندگی می‌کرده است و لاشه آن را آب به درون دریا برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزیره وایت به خاطر بقایای دایناسورهایی که در آن کشف شده شهرت دارد و بقایای بیش از ۲۵ گونه دایناسور را در این جزیره پیدا کرده‌اند. در حالی که برای مثال در انگلستان که وسعت آن بیش از سیصد برابر این جزیره است فقط بقایای ۲۱ گونه پیدا شده است.

فسیل‌های جدید را در سال ۲۰۱۹ به فاصله چند هفته از هم طی سه کشف مجزا از زیر خاک بیرون آوردند. دو فسیل را دو نفر و یک فسیل را خانواده‌ای پیدا کردند و همگی هم یافته‌های خود را در همان نزدیکی به موزه دایناسورهای جزیره واقع در سنداون تحویل دادند.

رابین وارد اهل استارتفورد که فسیل‌یاب حرفه‌ای است همراه خانواده‌اش برای سفر به جزیره وایت آمده بود که فسیل این دایناسور را کشف کردند.

او می‌گوید: «از پیدا کردن این استخوان‌های جالب به راستی لذت بردیم. فهمیدم که استخوان‌های خاصی هستند و به خاطر همین وقتی به بازدید موزه دایناسورهای جزیره می‌رفتیم آن‌ها را با خودمان بردیم.

آن‌ها فوری فهمیدند که استخوان‌های نادری هستند و از ما خواستند برای انجام تحقیقات کامل آن‌ها را به موزه هدیه بدهیم.»

دیرینه‌شناسان دانشگاه ساوت‌همپتون پس از بررسی چهار استخوان مهره، تأیید کردند که احتمال دارد این استخوان‌ها متعلق به رده‌ای ناشناخته از دایناسورها باشند.

یافته‌های این محققان در مجله مقالات دیرینه‌شناسی چاپ خواهد شد.

کریس بارکر دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه ساوت‌همپتون که سرپرست این تحقیقات بود می‌گوید: «بقایای دایناسورها در زیستگاه‌های دریایی وجود دارد و معمولاً در بافت‌های شانکلین یافت نمی‌شوند.

یافتن فسیل صدف‌ها یا چوب‌های شناور خیلی بیشتر محتمل است به همین دلیل این یافته‌ها واقعاً نادر بود.»

اخبار تکمیلی در پرس اسوشیشن آمده است

© The Independent

بیشتر از زندگی