احتمال ممنوعیت بازگشت اتباع آمریکا به کشور در صورت ابتلا به کرونا

یکی از سختگیرانه‌ترین اقدامات، ممنوعیت ورود مهاجران متقاضی پناهندگی است

مسافران آمریکایی در هواپیما در مسیر بازگشت به خانه - lSandy Huffaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

بنا به گزارش‌ها، دونالد ترامپ در حال بررسی فرمانی مهاجرتی است که براساس آن آمریکایی‌هایی که خارج از این کشور در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشند از ورود به ایالات متحده منع خواهند شد. 

یک مقام ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که پیش‌نویس قانونی در این زمینه به دولت – و به‌خصوص مرکز کنترل بیماری‌ها – اجازه خواهد داد تا از ورود همه شهروندانی که «مبتلا به کووید-۱۹ یا بیماری‌های دیگر شده‌اند» جلوگیری کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر این قانون اجرا شود، فهرست مقررات سختگیرانه دولت ترامپ که در دروان همه‌گیری اعمال شده، بلندتر خواهد شد و فراتر از قوانین قرنطینه خواهد رفت که شامل حال مسافران ورودی از کشورهایی خاص است. 

از ممنوعیت ورود مسافر از چین (که آقای ترامپ از زمان شروع شیوع کووید-۱۹ آن را مکررا تصمیمی مهم اعلام کرده) تا توقف صدور ویزاهای مختلف کاری برای آمریکا، کاخ سفید می‌خواهد جریان ورود انسان‌ها به ایالات متحده را به طرق مختلف محدود کند. 

یکی از سختگیرانه‌ترین اقدامات، ممنوعیت ورود مهاجران متقاضی پناهندگی است، اگر که ماموران تشخیص بدهند که مبتلا به کرونا هستند. دولت ترامپ همچنین از همه‌گیری به عنوان بهانه‌ای برای اخراج بیش از دوهزار کودک مهاجر بدون همراه استفاده کرده، که بسیاری از آن‌ها از کشورهایی گریخته بودند که جانشان در خطر بود. 

واکنش به بسیاری از این سیاست‌ها نه تنها اعتراض، بلکه دعاوی حقوقی بوده‌است. در ماه ژوئن، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای‌سی‌ال‌یو) شکایتی قانونی علیه محدودیت‌های مرزی وضع شده در بهار تسلیم کرد؛ در ماه ژوئیه، اتحادی از گروه‌های تجاری، به دلیل ممنوعیت صدور ویزای کار از دولت ترامپ شکایت کرد و گفت که این ممنوعیت نمی‌گذارد نیروی کار ضروری و متخصص استخدام شود. 

هم‌زمان، ۱۷ ایالت آمریکا از تصمیم کاخ سفید به ممنوعیت ورود مجدد دانشجویان خارجی به کلاس – در صورتی که کلاس‌هایشان تماما به صورت آنلاین قابل تدریس باشد – شکایت قانونی کرد. این تصمیم نهایتا لغو شد. 

وجاهت قانونی پیش‌نویس جدید که شامل حال شهروندان آمریکا می‌شود نیز احتمالا با واکنش روبه‌رو خواهد شد. عمر جدوت، از اعضای ای‌سی‌ال‌یو، به روزنامه نیویورک تایمز گفت که این دستور «مغایر قانون اساسی» است، و «خطای بزرگ دیگری خواهد بود، در طی یک سالی که شاهد خطاهای بزرگ زیادی بوده‌ایم».

© The Independent