مردم چک خواهان استعفای نخست وزیر شدند

نخست وزیر پوپولیست چک که شبیه ترامپ است، با اتهام کلاهبرداری مواجه شده است

صدها هزار تن از مردم چک بزرگترین تظاهرات ضد دولتی را در پراگ تدارک دیدند. این بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب مخملی در ۳۰ سال پیش است؛ تظاهراتی که به سرنگونی رژیم کمونیستی منجر شد.

حدود ۲۵۰ هزار نفر شرکت کننده در این تظاهرات خواستار استعفای نخست وزیر شدند. این تظاهرات اوج یک سری تظاهرات در ماه‌های اخیر بود.

تظاهرکنندگان آندرج بابس، رهبر پوپولیست میلیاردرشان را تهدیدی برای دموکراسی و استقلال نظام حقوقی کشور می‌دانند.

آقای بابس با تحقیقات در مورد تقلب و تداخل منافع مواجه است؛ ادعاهایی که او به شدت انکار می‌کند. دادستان‌ها در فکر ایراد اتهام تقلب از صندوق‌های اتحادیه اروپا به نخست وزیر هستند.

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر روی آنها نوشته شده بود «استعفا»، «به اندازه کافی تحمل کردیم» و «ما نمی‌خواهیم از دموکراسی دست برداریم».

این تظاهرات همچون دیگر تظاهرات‌های اخیر مسالمت آمیز برگزار شد و بسیاری از خانواده‌ها بچه‌هایشان را با خود آورده بودند.

تظاهرکنندگان همچنین خواستار استعفای ماری بنسووا، وزیر دادگستری جدید آقای بابیس هستند. آنها ادعا می‌کنند که او ممکن است بر روند دادرسی تاثیر بگذارد. این احتمال نیز به شدت انکار شده است.

آقای بابس گفته است که مردم حق دارند اعتراض کنند، اما قاطعانه از استعفا خودداری کرد.

به‌رغم این تظاهرات، حزب پوپولیست او، «ای ان او»، هنوز محبوب‌ترین حزب است، گرچه بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی، در دو ماه اخیر میزان محبوبیتش به ۲۷.۵ (بیست و هفت و نیم) درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین او در پارلمان پشتیبان کافی دارد و روز چهارشنبه که قرار است رای عدم اعتماد گرفته شود، احتمالا رای عدم اعتماد با شکست مواجه می‌شود.

در ماه آوریل، پلیس اعلام کرد که آقای بابس، تاجر میلیاردری که همچون دونالد ترامپ سیاست‌مدار شده، باید به طور رسمی برای تقلب در بهره برداری از یارانه اتحادیه اروپا، که ده سال پیش برای ساخت یک هتل و مرکز کنفرانس پرداخت شده، متهم شود.

میکولاس مینار، دانشجوی ۲۶ ساله‌ای که گروه «میلیون‌ها لحظه برای دمکراسی» را راه انداخته، گروهی که این تظاهرات را سازماندهی می‌کند، می‌گوید: «کشور ما مشکلات بسیاری دارد و دولت کاری برای حل آنها نمی‌کند. مشکلات را حل نمی‌کند برای اینکه تنها نگرانی نخست وزیر این است که چگونه مشکلات شخصی خودش را حل کند.»

مینار از بالای سکوی عظیم تعبیه شده خطاب به جمعیت گفت: «این غیر قابل قبول است که نخست وزیر ما یک فرد تحت تحقیقات جنایی است.»

ایلیپ روباس، ۵۰ ساله، که از سال ۱۹۸۹ در تظاهرات علیه رژیم کمونیستی شرکت داشته، گفت: «ما فکر می‌کنیم که باید به رهبرانمان خاطرنشان کنیم که آنها مالک کشور ما نیستند، که آنها بالاتر از قانون قرار ندارند و اینکه هنوز به اندازه کافی مردمی داریم که اهمیت می‌دهند و با پروپاگاندای نفرت انگیز، شستشوی مغزی نشده‌اند.»

در نتایج اولیه بررسی حسابرسی توسط کمیسیون اروپا آمده است که آقای بابیس، ۶۴ ساله، به عنوان ذینفع صندوق امانت، مواد شیمیایی، کشاورزی، رسانه‌ای و کسب و کار غذایی خود را که براساس فوربس ۳.۷ بیلیون دلار (۲.۹ بیلیون پوند) ارزش داشته‌اند، منتقل کرده و متهم به تداخل منافع است.

© The Independent

بیشتر از جهان