موفقیت تلاش‌های فرانسه برای نجات لبنان بستگی به تصمیم لبنانی‌ها دارد

معترضان لبنانی خواسته‌های مشخصی برای بیرون‌رفت از بحران کنونی ندارند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هنگام دیدار از شهر آسیب‌دیده بیروت. عكس از:  AFP

محافل سیاسی آگاه در فرانسه، این مسئله را رد نمی كنند كه پاریس قصد دارد برای نجات لبنان از بحران کنونی، سناریوهای متعددی را ارائه کند، اما آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که میزان موفقیت فرانسه در این امر بستگی به اراده و تصمیم خود لبنانی‌ها دارد. در این‌جا منظور از لبنانی‌ها، طبقه سیاسی حاکم نیست بلکه جامعه مدنی و شهروندان آن کشور است که علیه نظام فاسد دست به اعتراض زدند. البته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان دیدار کوتاهش از بیروت، صحبت‌های شماری از این شهروندان لبنانی را در خیابان شنید و با گروه دیگری در "کاخ صنوبر"، مقر سفارت فرانسه در بیروت ملاقات کرد.

گفتنی است که یک روز پس از فاجعه انفجار بندرگاه بیروت که بخش وسیعی از شهر را ویران کرد، امانوئل مکرون به منظور ابراز همبستگی با ملت لبنان، وارد پایتخت آن کشور شد و تأکید کرد که مردم لبنان می‌توانند به حمایت کامل فرانسه و پاسخگویی به مطالبات خود از جانب فرانسه اعتماد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون در جریان دیدار کوتاهش از بیروت که چند ساعت بیشتر طول نکشید، اصرار بر موضع روشنی کرد که بارها به آن تأکید شده و به مقامات لبنانی بازگو شده بود و مفاد آن این است: "به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم." وی همچنان تأکید کرد که آوردن اصلاحات بنیادی مستلزم "برقراری نظم سیاسی جدید" و "ایجاد وحدت ملی" در لبنان است و ملت لبنان برای رسیدن به این آرمان، نیازمند آگاهی فراگیری است؛ مکرون افزود: امیدوارم در سفر بعدی که در اول سپتامبر به بیروت دارم، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این عرصه باشم.

آگاهان امور بدین باورند که مهلت اعلام‌شده که از امروز تا اول سپتامبر امتداد دارد، برای هرگونه سناریو و تحول باز است، به ویژه این‌که رهبران جناح‌های سیاسی بدون توجه به خشم مردم و وضعیت آشفته‌ای که لبنان در آن فرورفته است، با هرگونه تحولی که قدرت و نفوذ آن‌ها را کاهش دهد مخالفت می‌کنند. این آگاهان تأکید دارند که هرچند بازگشت معترضان به خیابان‌ها پس از فاجعه انفجار بندرگاه بیروت، میزان خشم مردم را علیه مسئولین نشان می‌دهد اما این تظاهرات از گذشته تا کنون به‌رغم قربانی‌ها و خسارت‌های بزرگی که از خود به‌جا گذشته است، نتوانسته است به نتیجه‌ی مطلوبی منتهی شود. البته ابراز خشم و عصبانیت به تنهایی نمی‌تواند راه را برای تغییر و تحول باز کند و یا به بحران کنونی پایان دهد؛ به ویژه این که لبنان در وضعیت بسیار شکننده‌ای به‌سر برده و در برابر تأثیرات خارجی آسیب‌پذیر شده است.

آگاهان امور همچنان ابراز تأسف می‌کنند که جنبش اعتراضی لبنان، خواسته‌های مشخص و اهداف معینی ندارد و همین امر منجر به ناکامی اعتراضات علیه رهبران گروه‌های سیاسی می‌شود که بقای قدرت خود را در خطر می‌بینند و برای سرکوبی اعتراضات از هر گزینه و ابزاری استفاده می‌کنند؛ بنابر این، تداوم این وضعیت، لبنان را به سوی جنگ سرد داخلی سوق می‌دهد و در نتیجه، معترضان توانایی خود را به صورت تدریجی از دست می‌دهند و ناگزیر به عقب‌نشینی می‌شوند.

مکرون هنگام دیدار از بیروت تأیید کرد که فرانسه از وحدت ملی لبنان حمایت می‌کند اما خود نمی‌تواند در این راستا گامی بردارد. وی همچنان تأکید کرد که فرانسه از برچیدن بساط فرقه‌گرایی، ایجاد تغییر اساسی در نهادهای دولتی و آوردن اصلاحات بنیادی در لبنان پشتیبانی می‌کند؛ اما انجام این امر بستگی به خود لبنانی‌ها دارد.

امانوئل مکرون تأکید کرد که فرانسه آمادگی گوش فرا دادن به چالش‌ها و مطالبات مشروع لبنان را دارد؛ طوری‌که پس از انفجار بیروت به سرعت دست به‌کار شد و "کنفرانس پاریس" را ترتیب داد تا به آسیب‌دیدگان این فاجعه کمک شود و نیازمندی‌های فوری آن‌ها برطرف شود؛ اما فرانسه به هیچ صورتی قادر نیست جایگزین معترضان لبنانی شود و عناصری که توان ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف ملت لبنان را دارند گرد هم آورد و آن‌ها را به سوی رسیدن به آرمان‌های شهروندان لبنان سوق دهد.

وی بار دیگر تأکید کرد فرانسه با خواسته‌های ملت لبنان برای تغییر همگام است و از آن حمایت و پشتیبانی می‌کند اما این تغییرات می‌تواند تنها از طریق خود لبنانی‌ها انجام شود. در نتیجه، شعار "به ما کمک کنید تا به شما کمک کنیم" می‌تواند اپوزیسیون، جامعه مدنی و تمام ملت لبنان را خطاب کند تا طرح فراگیری که از سوی آن‌ها برای بیرون‌رفت از بحران کنونی ارائه می‌شود، مورد حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه قرار گیرد.

© IndependentArabia