بازداشت موسس اپل دیلی؛ روزنامه مخالف هنگ‌کنگی به مبارزه ادامه می‌دهد

اپل دیلی در سال ۱۹۹۵، به کمک جیمی لای تاسیس شد

لای به دلیل انتقادات مستقیمی که به رهبران خودکامه چین داشته، در این منطقه مشکل‌دار، از احترام بسیاری برخوردار است-ISAAC LAWRENCE / AFP

روزنامه مدافع دمکراسی هنگ‌کنگ، اپل دیلی، قول داد که پس از دستگیری مالک این روزنامه، جیمی لای، بر اساس قانون امنیت ملی جدید، همچنان به مبارزه ادامه خواهد داد.

نسخه‌های روز سه‌شنبه این روزنامه از قفسه‌ها پرواز کردند چون شهروندان هنگ‌کنگی از ساعات اولیه صبح برای خواندن درباره مهم‌ترین دستگیری بر اساس قانون بحث‌برانگیز جدید، صف کشیده‌ بودند.

این روزنامه قطع تبلوید، روز سه‌شنبه بیش از پنج برابر تیراژ معمول منتشر شده‌بود و تیراژش را به ۵۵۰ هزار رسانده‌ بود چون انتظار می‌رفت که مردم علاقه داشته‌ باشند درباره این دستگیری بخوانند. دستگیری جیمی لای و اتفاقات روزهای قبل، در سخن سردبیر شماره روز سه‌شنبه این روزنامه، «نقض آزادی مطبوعات» خوانده شد.

صبح روز دوشنبه حدود ۲۰۰ افسر پلیس به روزنامه اپل دیلی فرستاده شدند تا لای و چند نفر دیگر از کارکنان شرکت شرکت رسانه‌ای او - که مالکیت روزنامه را دارد - را دستگیر کنند.

این واقعه بیش از شش ساعت به صورت زنده در وبسایت روزنامه پخش شد.

علاوه بر دستگیری این افراد، پلیس بخش‌های مختلف روزنامه را قرنطینه کرد و به جستجوی مدارک و پرسش از کارکنان پرداخت.

لای به ظن تبانی خارجی به زندان انداخته شد. این‌درحالی‌است که در بدو امر مشخص نشده که او به چه کاری متهم شده‌است. مقام‌های حزب کمونیست چین، به دلیل سفر به آمریکا و دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهور، و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، در کاخ سفید، آقای لای را «خائن» خواندند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که از دستگیری این شخصیت مهم رسانه‌ای «عمیقا آزرده» شده‌ است. او ادعا کرد که این اقدام «تایید دیگری بر این است که [حزب کمونیست چین] آزادی‌های هنگ‌کنگ را از بین برده و زندگی مردم را فرسایشی کرده‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه آمریکا، با تحریم کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ و ۱۰ مقام دیگر، مخالفتش با قانون امنیت ملی جدید تشدید کرد. این افراد به تضعیف استقلال هنگ‌کنگ متهم شدند.

آمریکا تنها کشوری نبوده که با اقتدار خزنده چین بر این منطقه مخالفت کرده‌است. روز یکشنبه، نخست وزیران بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند نامه مشترکی را امضا کرده و در آن «ردصلاحیت ناعادلانه» کاندیداهای انتخابات شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ را محکوم کردند.

پکن پاسخ قاطعی به انتقادها نسبت به دستگیری‌های روز دوشنبه داد. پس از آن‌که کلوپ خبرنگاران خارجی هنگ‌کنگ این دستگیری را «حمله مستقیم به آزادی مطبوعات» خواند، وزارت امور خارجه چین به سرعت به آن‌ها پاسخ داد که «به بهانه آزادی مطبوعات، اجرای قانون امنیت ملی را لکه‌دار نکنید.»

اپل دیلی در سال ۱۹۹۵، هنگامی‌که هنگ‌کنگ برای انتقال قدرت از بریتانیا به چین آماده می‌شد، به کمک جیمی لای تاسیس شد. لای به دلیل انتقادات مستقیمی که به رهبران خودکامه چین داشته، در این منطقه مشکل‌دار، از احترام بسیاری برخوردار است.

© The Independent

بیشتر از جهان