پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ارایه شد

۱۵عضو شورای امنیت باید امروز نظر خود را اعلام کنند

این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای موافق شورای امنیت نیاز دارد و هیچ‌یک از اعضای دایم شامل روسیه و چین نباید آن را وتو کنند-Johannes EISELE / AFP

ایالات‌متحده آمریکا شب گذشته (سه‌شنبه) پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برای کسب نظر اعضا به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرد.

این قطعنامه کوتاه که تنها چهار پاراگراف دارد با تاکید بر اهمیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، از شورای امنیت می‌خواهد «تحریم‌های تسلیحاتی را تا زمان اخذ تصمیمی دیگر، تمدید کند.» انتظار می‌رود متن نهایی فردا (پنجشنبه) یا جمعه به رای گذاشته شود.

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل هنگام ارایه این قطعنامه به شورای امنیت گفت، کشورش برای ماه‌ها با حسن نیت تعامل دیپلماتیک داشته و اکنون با در نظر گرفتن نظر شورا، خواستار انجام کاری است که همه می‌دانند باید انجام شود: «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و جلوگیری از خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی ایران.»

کرفت بار دیگر مدعی شد، دستیابی کشوری که «حامی شماره یک تروریسم در جهان به شمار می‌رود به سلاح به معنی تهدید‌های بزرگتر برای جهان است.»

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل اکنون ۲۴ ساعت فرصت دارند که نظر خود را در مورد این قطعنامه اعلام کنند. رویترز که نسخه‌ای از این قطعنامه را مشاهده کرده، می‌نویسد: «واشینگتن می‌خواهد تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا نظر اعضا را دریافت کند.» نتیجه سپس در یک نشست علنی اعلام خواهد شد.

این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای موافق شورای امنیت نیاز دارد و هیچ‌یک از اعضای دایم شامل روسیه و چین نباید آن را وتو کنند.

مقامات در مسکو و پکن در هفته‌های گذشته بارها بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تاکید کرده‌اند. بر اساس این قطعنامه تحریم‌ سلاح‌های سبک برای ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷مهرماه سال جاری لغو می‌شود و تحریم‌ سلاح‌های سنگین نیز ۳ سال پس از آن برچیده خواهد شد.

آمریکا که ادعا می‌کند لغو این تحریم‌ها، تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می‌رود، از پاییز سال گذشته تلاش‌ها برای تمدید این تحریم‌ها را آغاز کرده است. متن اولیه پیش‌نویس قطعنامه بر تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تاکید داشت. این قطعنامه که حداکثری خوانده شد، در بیش از ۱۲ صفحه تنظیم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیش‌نویس که هرگونه همکاری مالی، آموزشی و فنی مرتبط با سلاح با ایران را ممنوع می‌کرد، واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت و سرانجام بریتانیا، فرانسه و آلمان که همچنان عضو برجام هستند،‌ روند تعدیل این قطعنامه را با هدف همراه کردن شمار بیشتری از کشورها آغاز کردند.

سه کشور اروپایی از مدت‌ها قبل و در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند که تا سه سال دیگر، تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران را اجرا خواهند کرد.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت قبل از مشاهده متن تغییر یافته قطعنامه به فاکس‌نیوز گفته بود، احتمالا روسیه و چین نیازی به استفاده از رای وتو نخواهند داشت، زیرا ۹ کشور به قطعنامه رای مثبت نمی‌دهند. اما اکنون به نظر می‌رسد با تعدیل متن قطعنامه، کشورهای بیشتری از آن حمایت کنند. البته همچنان احتمال مخالفت روسیه و چین با این قطعنامه منتفی نیست.

مقامات در واشینگتن پیش‌تر مکانیسم ماشه را به عنوان پیشتوانه این قطعنامه معرفی کرده بودند. به این معنی که در صورت وتوی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال می‌کنند که می‌تواند در بازه زمانی ۶۵ روزه، دوباره همه تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران برقرار کند.

یک دیپلمات قبلا به فاکس نیوز گفته بود که آمریکا برای فعال کردن این مکانیسم از ایران به شورای امنیت شکایت می‌کند. هرچند باتوجه به خروج آمریکا از برجام، شماری از کشورها فعال شدن این مکانیسم از سوی واشینگتن را منطقی نمی‌دانند، فاکتورهایی مانند قطعنامه شورای حکام و بیانیه دبیرکل سازمان ملل می‌تواند در تحقق این هدف به آمریکا کمک کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در بیانیه‌ای که با اجماع آرا به تصویب رسید از ایران خواست با بازرسان برای دسترسی به دو سایت مورد نظر (که تا کنون از حضور بازرسان در آنها جلوگیری کرده)، همکاری کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای گمانه‌زنی‌های قبلی درمورد اینکه منشاء سلاح‌های استفاده شده در حمله به عربستان، «ایرانی» بود را تایید کرده است.

البته مقامات در تهران این گزارش‌ها را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها هستند.