خبرگزاری ایلنا: ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت لغو تحریم هستند

این رسانه مدعی شد که آلمان طرحی به دو طرف ارائه داده و میانجی این گفتگوها است

منبع خبرگزاری ایلنا گفته است که لغو موقت تحریم‌های غیرهوشمند برای «نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵» است-AFP via Getty

خبرگزاری ایلنا به نقل از منبعی که نام و سمتش را اعلام نکرده است از میانجی‌گری آلمان برای لغو تحریم‌های غیرهوشمند خبر داد.

در متن این خبر آمده است که آلمان با مشارکت بریتانیا طرحی ارائه داده‌اند که بر مبنای آن تحریم‌های غیرهوشمند به‌صورت موقت لغو شود و سپس در «یک گفتگوی کلی در مورد مسائل مربوط به ایران و آمریکا و حتی ایران و عربستان، نقاط کور مسائل منطقه‌ای ارزیابی شود.»

در ازای لغو این تحریم‌ها، ایران نیز قرار است گام‌های برداشته شده در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را مجددا «مورد ارزیابی قرار دهد.»

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، ایران در آغاز دومین سال این رویداد، در پنج گام، تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد و اکنون برنامه هسته‌ای‌اش را بدون هیچ محدودیتی پی گرفته است.

منبع خبرگزاری ایلنا گفته است که لغو موقت تحریم‌های غیرهوشمند برای «نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵» است. بر این اساس ادعا شده که آمریکا قرار است بازگشت به برجام را در دستور کار قرار دهد.

این موضوعی است که هنوز هیچ مقام دولت آمریکا آن را تایید نکرده است.

همچنین ادعا شده است که اگر روند مذاکرات به‌خوبی پیش برود، لغو این تحریم‌ها «همیشگی» خواهد شد.

گفته شده است که آمریکا هنوز پاسخی قطعی به این پیشنهاد آلمان نداده است و تا ۱۰ روز آینده ارزیابی واشنگتن به پایان خواهد رسید.

هنوز هیچ مقام رسمی در ایران این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرده است.

در روزهای گذشته، برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که یکی از طراحان سیاست فشار حداکثری بود به صورت ناگهانی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

خروج از برجام یکی از برنامه‌های تبلیغاتی بزرگ دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و در طول دوران ریاست‌جمهوری او بوده است.

پس از خروج آمریکا از برجام، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شروط ۱۲ گانه‌ای را برای آغاز گفتگو و عادی‌سازی روابط میان ایران و آمریکا اعلام کرد. این شروط ۱۲ گانه در دو سال اخیر با «سیاست فشار حداکثری» و تحریم همه‌جانبه جمهوری اسلامی همراه بوده است.

پس از ترور قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، دو کشور تا آستانه آغاز یک جنگ همه‌جانبه نیز پیش رفتند. پس از این رویداد، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های سیاسی بلندپایه در ایران بارها اعلام کرده‌اند که با «قاتل قاسم سلیمانی» مذاکره نخواهند کرد.

بیشتر از