کی‌اف: ایران مسئول پرداخت خسارت هواپیمایی اوکراینی است

رئیس کل بیمه مرکزی ایران می‌گوید، شرکت‌های اروپایی باید خسارت را بپردازند

بخشی از بدنه هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد-STR / National Security and Defense Council of Ukraine / AFP

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، «ایران مسئول پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی» است که بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد.

ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در فیس‌بوک نوشت که تهران در جلسه‌های قبلی برای پرداخت غرامت اعلام آمادگی کرده بود و تصور اینکه ایران بخواهد از این مسئولیت شانه خالی کند، سخت است.

به گفته او این هواپیما تحت پوشش بیمه شرکت‌های اروپایی قرار داشته که در واقع ریسک‌های دیگر بیمه‌گذاران را تضمین می کند. در نتیجه ایران باید خسارت را بپردازد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران روز دوشنبه مدعی شده بود که «این شرکت‌های بیمه اروپایی هستند که باید خسارت هواپیمایی اوکراینی را پرداخت کنند.» به گفته سلیمانی، این هواپیما تحت پوشش بیمه شرکت‌های اروپایی بوده و شرکت‌های ایرانی آن را بیمه نکرده بودند. به گزارش اعتماد غلامرضا سلیمانی پیش‌تر مدعی شده بود که «دولت ایران همکاری خوبی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی خواهد داشت».

این اظهارات سلیمانی در حالی مطرح می‌شود که دیگر مقامات تهران مدعی شده بودند، غرامت را پرداخت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفت ماه پس از سرنگونی هواپیما اوکراینی، جعبه سیاه آن به تازگی به فرانسه فرستاده شد تا اطلاعات آن بازخوانی شود. همچنان نتیجه گزارش بازخوانی این اطلاعات و سرنوشت پرداخت غرامت به خانواده قربانیان روشن نیست.

این هواپیما در حالی هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت که تا ساعاتی قبل از آن، سپاه در حال حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق بود تا انتقام قاسم سلیمانی را بگیرد. فرمانده سابق سپاه قدس پنج روز قبل از آن در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شده بود.

باوجود وضعیت جنگی، مقامات در تهران به طور آگاهانه از اعلام منطقه پرواز ممنوع خودداری کردند. برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند این اقدام می‌تواند ناشی از برنامه‌ریزی برای استفاده از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر انسانی در برابر واکنش احتمالی آمریکا باشد.

۱۷۶مسافر و خدمه پرواز ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در فاجعه سرنگونی این هواپیما جان باختند. مقامات در تهران تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را تکذیب کردند.

اکنون به نظر می‌رسد پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی نیز به سرنوشت جعبه سیاه آن دچار شده که بارها تحویل آن به کشور ثالث برای بازخوانی اطلاعات تایید و تکذیب شد.

به گفته غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی، میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس توضیحات او، ایران پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است.