نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان: نصرالله و خامنه‌ای باید محاکمه شوند

صبحی طفیلی با انتشار یک فایل ویدیوئی، دبیرکل حزب‌الله و جهوری اسلامی را عامل نابودی لبنان خواند

صبحی طفیلی، نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان با انتشار ویدیوئی آتش انتقاداتش را متوجه سیدحسن نصرالله کرد و گفت که نصرالله و ایران دلیل نابودی لبنان و سوریه هستند.

او در این فایل ویدیویی می‌گوید که لبنان به دست «دزدان و خائنین» اداره می‌شود.

صبحی طفیلی می‌افزاید: «دبیرکل حزب‌الله مافوق رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست‌وزیر است و او مهره کلیدی در این فجایع است.»

او همچنین به‌تندی از علی خامنه‌ای انتقاد کرد و گفت که خامنه‌ای حامی اصلی نصرالله و پشت و پناه او است.

او که سال‌ها است با فشار حزب‌الله در دره بقاع در وضعیت حصر خانگی به‌سر می‌برد به ناامنی‌های رخ داده در بعلبک و کشتار گروهی از مردم در این شهر که در دره بقاع واقع شده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که این‌ها نمونه‌ای از فجایعی است که «اسلحه ایران در لبنان» می‌آفریند.

طفیلی که از گروه مؤسسان حزب‌الله لبنان بوده است می‌گوید از نظر او از سال ۲۰۰۰ دیگر حزب‌الله به‌عنوان جریان وابسته به ایران، سلاح مقاومت در برابر اسرائیل نیست: «این سلاح، سوریه را ویران کرده است، این سلاح عراق را نابود کرد. این سلاح یمن را ویران کرد. این سلاح لبنان را ویران کرد. این سلاح بیروت را منهدم کرد.»

این انتقادها پس از انفجار بندرگاه بیروت و آغاز دور جدید اعتراضات در این کشور انجام می‌شود. در روزهای گذشته هزاران معترض لبنانی با حضور در پایتخت این کشور خواستار برکناری مقام‌های سیاسی این کشور شده‌اند.

پس از آغاز این اعتراضات، چند تن از وزرای دولت حسن دیاب از سمت خود استعفا کردند و نهایتاً نخست‌وزیر نیز بعدازظهر روز دوشنبه استعفای خود را در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.

صبحی طفیلی از اعضای شناخته‌شده جنبش امل بود که پس از انقلاب ابران و بروز اختلاف در این جنبش، فراکسیون حزب‌الله را در این جنبش ایجاد کرد.

فراکسیون حزب‌الله گروهی از شیعیان وابسته به ایران در جنوب لبنان بودند که رویکردی رادیکال‌تر را پشتیبانی می‌کردند.

نه نفر از اعضای این فراکسیون در بهار سال ۱۳۶۱ به ایران آمدند و با روح‌الله خمینی دیدار کردند. آن‌ها در این دیدار خواستار جدایی از امل و تشکیل سازمان مستقل حزب‌الله شدند.

خمینی ضمن موافقت با این درخواست، علی خامنه‌ای را به‌عنوان نماینده خود برای هماهنگی با این گروه تعیین کرد.

صبحی طفیلی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ به مدت دو سال به صورت رسمی دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. اختلافات او با علی خامنه‌ای و مخالفت با رویکردهای توسعه‌طلبانه او در لبنان سبب شد تا در سال ۱۳۷۰ و با تشکیل جلسه اضطراری از دبیرکلی خلع شود. سیدعباس موسوی جایگزین صبحی طفیلی شد و تا ۹ ماه بعد که ترور شد این سمت را برعهده داشت.

پس از ترور موسوی، سیدحسن نصرالله دیگر روحانی نزدیک به خامنه‌ای سمت دبیرکلی این سازمان را برعهده گرفت.

صبحی طفیلی در سال‌های گذشته همواره مخالفت خود را با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعلام کرده است و آن را سبب‌ساز اختلاف در جهان اسلام می‌داند.