سفینه مریخ نورد نور درخشانی را بر کره مریخ ردیابی کرده است

تصویر این نور توسط یکی از ۱۲ دوربین سفینه مریخ نورد «کیوریاسیتی» ثبت شده

عکسی که توسط سفینه «کیوریاسیتی» از سطح مریخ گرفته شده، نور درخشانی را بر فراز تپه‌های دوردست این کره نشان می‌دهد.

این عکس سفید و سیاه چشم انداز یک صحرا را با تپه‌های بلند سنگی در زمینه آن نشان می‌دهد.

در این عکس در جلوی یک توده سنگی بزرگتر، لکه باریک سفید رنگی دیده می‌شود که گویی در حال گذر است.

اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا، ناسا، پیشتر هم به وجود چنین پدیده‌هایی در عکس‌های ارسالی این مریخ نورد اذعان کرده بود. این عکس تازه در روز شانزدهم ژوئن برداشته شده و هرچند شایعه پردازان آن را شاهدی بر وجود موجودات فضایی بر کره مریخ توصیف کرده‌اند، اما علت آن بیشتر یا تشعشعات کیهانی، یا انعکاس نور در دوربین و یا برگشت نور تابیده بر صخره‌هاست.

مریخ نورد «کیوریاسیتی» که سال ۲۰۱۲ بر سطح این کره فرود آمد، دارای هفده دوربین است. از آن هنگام، «کیوریاسیتی» در سطح کره مریخ حرکت کرده و مقدار قابل توجهی اطلاعات و انبوهی عکس به زمین مخابره کرده است. در بسیاری از این عکس‌ها نیز نورهایی مشابه دیده می‌شود. 

 دکل این خودرو مجهز به دو دوربین ناوبری است که به صورت یک جفت دوربین استریو مثل دو چشم انسان کار می‌کند. عکس‌های سیاه و سفید، تصاویر چشم اندازها را به صورت سه بعدی می‌گیرد. هریک از این دوربین‌های ناوبری چهل و پنج درجه زاویه دید دارد که به برج کنترل ناسا تصویری دقیق از سطح مریخ می‌دهد.

تصویری که بحث انگیز شده، با دوربین ناوبری طرف راست گرفته شده زیرا دوربین سمت چپ، متاسفانه، در آن جهت حرکت نمی‌کرده است. تصاویری که از همان موقعیت و زمان گرفته شده نشان می‌دهد این دوربین با یک چرخش به سوی زمین، نوعی سلفی از بخش‌هایی از سفینه روی سنگ و خاک مریخ گرفته است.

به‌نظر می‌رسد ظهور و ناپدید شدن این توده سفید رنگ مرموز سریع بوده است زیرا این پدیده در عکس‌هایی که بلافاصله قبل و بعد از آن گرفته شده، دیده نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۴ که یک توده نور دیگر در عکس‌های مخابره شده توسط این سفینه مریخ‌نورد دیده شد، برخی ادعا کردند این «نور یک کلبه موجودات فضایی» است.

با این حال، جاستین مکی، رهبر تیم سازنده و گرداننده دوربین‌های ناوبری کیوراسیتی به فوریت این نظریات را باطل خوانده. او می‌گوید: «تقریبا همه هفته، در تعدادی از هزاران تصویری که از کیوراسیتی دریافت می‌کنیم، چنین نقاط درخشانی را می‌بینیم. محتمل‌ترین دلیل تولید این نورها می‌تواند برخورد اشعه‌های کیهانی یا انعکاس نور خورشید بر سطوح سنگی باشد».

تشعشعات کیهانی، ذرات باردار اتمی‌‌ای هستند که غالبا خارج از منظومه شمسی قرار دارند و تقریبا با سرعت نور در فضا حرکت کرده و در برخورد با اشیاء تولید نور می‌کنند. این پدیده در مقایسه با کره زمین در مریخ بیشتر است زیرا جو رقیق این کره مانعی موثر در مقابل تشعشعات کیهانی نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان