پیشنهاد به تعویق افتادن یک ماهه کنکور

این پیشنهاد در ستاد ملی کرونا مطرح می‌شود

وزارت علوم می‌گوید، اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست-عکس از ۵۵آنلاین

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود از برگزاری جلسه با برخی از مسئولین مملکتی در خصوص کنکور سال ۱۳۹۹ خبر داد و نوشت که برگزاری کنکور احتمالا یک ماه به تعویق بیفتد.

سعید نمکی با اشاره به این جلسه نوشته است: «وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند». 

وزیر بهداشت در این جلسه گفته است که از پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهد آمد. 

نمکی در یادداشت خود نوشته است که «به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید».

به نوشته سعید نمکی پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بوده است که قرار شده در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

برگزاری کنکور سراسری امسال با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور مدتی است که موضوع بحث مقامات بهداشتی و اجرایی کشور شده است. 

هفته گذشته بود که باقر قالیباف رئیس مجلس شورای  با ابراز نگرانی از رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری گفته بود «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد». 

برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم که از مخالفان برگزاری کنکور بودند نهایتا  طرح دوفوریتی تعویق کنکور را در مجلس کلید زدند که البته معلق شد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرد: «موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفته بود که «سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.»

«جلیل میرمحمدی»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم چند روز پیش گفته بود: «اگر کنکور سراسری در تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شد، شرایط بسیار بهتر از این روزها بود. حالا که زمان برگزاری آزمون به اواخر مرداد موکول شده است، تعویق یک یا دو ماهه مشکلی را حل نمی‌کند. چون چشم‌انداز مثبتی پیش روی ما وجود ندارد که طبق آن بگوییم در چند ماه آینده وضعیت شیوع کرونا کمتر خواهد شد». 

میرمحمدی  پیشنهاد داده بود: «می‌توان قبل از برگزاری آزمون مهلتی را تعیین و اعلام کرد داوطلبان چنین رشته‌هایی می‌توانند براساس معدل تحصیلی خود وارد دانشگاه شوند. با این کار تعداد قابل توجهی از متقاضیان شرکت در کنکور کاهش پیدا می‌کند».

بنا به استدلال این نماینده مجلس با اجرایی شدن این پیشنهاد «تنها چند رشته در حوزه‌های علوم پزشکی، علوم انسانی و ریاضی فیزیک برای کنکور سراسری باقی می‌ماند که از آنها می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون گرفت و در عین حال تعداد شرکت‌کنندگان را در کنکور کم کرد.»

به نظر می‌رسد برگزاری جلسه بین وزیر بهداشت و نمایندگان وزارت علوم و مسئولین برگزاری باعث شده است تا نهایتا مسئولین به یک توافق نسبی درباره رعایت شرایط ویژه شیوع کرونا و خطرات احتمالی برگزاری کنکور دست پیدا کنند، اتفاقی که در جلسه بین وزیر بهداشت ایران و جمعی از مداحان و سخنرانان مذهبی نیفتاد و مداحان وزیر بهداشت را توجیه کردند که مراسم محرم «باید» برگزار شود.

بیشتر از