استعفای وزیر دادگستری لبنان در پی انفجار بندر بیروت

تاکنون سه وزیر از کابینه استعفا داده‌اند

ANWAR AMRO / AFP

وزیر دادگستری لبنان اعلام کرد به خاطر انفجار مرگبار بندر بیروت از سمتش در دولت استعفا می‌دهد.

خانم ماری کلود نجم سومین وزیری است که در پی انفجار ویرانگر پایتخت لبنان در سه‌شنبه گذشته، استعفا داده است. این انفجار باعث کشته شدن بیش از ۱۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر دیگر شده است.

پیش از استعفای او روز دوشنبه، دمیانوس قطار وزیر محیط زیست هم استعفا داده بود که از نزدیکان مورد اعتماد حسن دیاب نخست وزیر لبنان است.

 آقای دمیانوس اواخر یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد به خاطر هم‌بستگی با قربانیان حادثه از دولت استعفا می‌دهد و نظام حاکم را «فشل و عقیم» خواند.

چند ساعت پیش از استعفای دمیانوس، وزیر اطلاعات لبنان خانم منال عبدالصمد نیز استعفا داده بود و در استعفانامه‌اش نوشت که ایجاد تغییر و دگرگونی همچنان «دسترسی‌ناپذیر» است و ابراز تأسف کرد که نتوانسته آرزوهای مردم لبنان را برآورده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این استعفانامه آمده است: «با توجه به بزرگی این فاجعه زلزله‌وار در بیروت که کشور را تکان داد و ذهن و احساسات ما را جریحه‌دار کرد و به احترام شهدا و گم‌شدگان و درد و رنج آسیب‌دیدگان و آوارگان و به احترام خواست مردم که ایجاد تغییر است استعفا می‌دهم.»

اگر هفت نفر از ۲۰ وزیر هیأت دولت لبنان استعفا دهد، دولت مشروعیت قانونی خود را از دست خواهد داد و در قالب دولت موقت به کار خود ادامه خواهد داد.

دستکم هشت نماینده مجلس نیز در اعتراض به انفجاری که گمان می‌رود بزرگ‌ترین انفجار غیرهسته‌ای در تاریخ نوین باشد و عملکرد دولت پس از انفجار استعفا داده‌اند.  

این استعفاها نشانگر آن است که پیامدهای انفجار بزرگ روز سه‌شنبه که پایتخت را درهم کوبید و به خشم مردم ابعاد تازه‌ای داد می‌تواند دولت مستأصل لبنان را از پای درآورد.

در دو شب گذشته خیابان‌های اطراف مجلس لبنان در بیروت پر از تظاهرکنندگان خشمگین بود و معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

قرار است بعدازظهر روز دوشنبه هیأت دولت لبنان جلسه‌ای تشکیل دهد و منابع خبری می‌گویند شاید کل دولت استعفا دهد.

© The Independent