مذاکرات دولت افغانستان و طالبان یکشنبه آینده آغاز می‌شود

این مذاکرات با هدف رسیدن به صلح دایمی در افغانستان انجام می‌شود

اعضای طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، هشتم جولای ۲۰۱۹-KARIM JAAFAR / AFP

تلویزیون دولتی افغانستان اعلام کرد که مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان برای رسیدن به توافق صلح یکشنبه هفته آینده، شانزدهم اوت برگزار می شود.

منابع خبری به تلویزیون ملی گفتند که سرانجام این مذاکرات یکشنبه آینده در قطر شروع می شود.

این خبر پس از رای مثبت نمایندگان لویه جرگه مشورتی صلح به آزادی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» طالبان اعلام می شود. ۳۴۰۰ نماینده از ۲۳ قشر اجتماعی از ۳۴ استان افغانستان به شرط شروع مذاکرات و آتش‌بس سراسری، آزادی زندانیان طالبان را تایید کردند و اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز قول داد آنها را رها کند.

دولت افغانستان پیش‌تر حدود ۵ هزار، و طالبان یک هزار زندانی دو طرف را برای ایجاد فضای مورد اعتماد لازم در راستای مذاکرات صلح آزاد کردند.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان نیز به رسانه‌ها گفت که مذاکرات مستقیم بین دو طرف در یک هفته آینده آغاز می‌شود.

طالبان برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قطع رابطه شورشیان افغان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و شروع مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی، با آمریکا توافق کرده‌اند.

این مذاکرات به هدف رسیدن به صلح دایمی در افغانستان انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود آتش‌بس سراسری و دایم، تغییر قانون اساسی و تشکیل حکومت مشترک از موضوعات مذاکرات پیش رو باشد.

طرف‌های مختلف از جمله بازیگران منطقه‌ای، حامیان جهانی، طالبان و دولت افغانستان توافق کرده‌اند که دور اول مذاکرات در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

آلمان، نروژ، اندونزی، ازبکستان و ایران نیز برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

جامعه جهانی و مردم افغانستان انتظار دارند این مذاکرات تاریخی صلح، خیلی به درازا نکشد و سریعا به آتش‌بس دایم و پایان خون‌ریزی منجر شود.

اما از سوی دیگر، دولت افغانستان می‌خواهد روند ادغام طالبان در جامعه سنجیده و تدریجی باشد که باعث ایجاد صلح شکننده و خون‌ریزی بیشتر نشود.

همزمان، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در رشته توییتی نوشت:‌ «انتظار داریم در چند روز آينده روند آزادی زندانیان تکمیل شود، بعد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دوحه سفر کند و از آن پس، مذاکرات بین‌الافغانی فورا شروع شود.»

آقای خلیل‌زاد افزود:‌ «طرف‌ها روندی را شروع خواهند کرد تا به توافقی بر سر نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایم و جامع برای پایان جنگ در افغانستان برسند. چنانچه در ۱۹ سال گذشته از مردم افغانستان پشتیبانی کرده‌ایم، حالا نیز از مردان و زنان افغان برای رسیدن به صلح ماندگار که خواسته همیشگی آنها بوده است، حمایت می‌کنیم.»

و پیام آخر آقای خلیل‌زاد این است:‌ «ایالات متحده به دنبال یک افغانستان دارای حاکمیت ملی، متحد و دموکراتیک است که با خودش و همسایگانش در صلح باشد و خطری را متوجه جهان نکند. امروز یک گام به آن نزدیکتر شده ایم.»

تلاش‌های تازه امیدواری زیادی را در جامعه برای پایان جنگی که ۴۰ سال در این کشور قربانی می‌گیرد، به وجود آورده است.

اما این خوشبینی با توجه به عوامل مختلفی که در روند صلح افغانستان نفوذ دارد، محتاطانه است.

اشرف غنی، رئیس جمهور کشور دیروز در لویه جرگه مشورتی صلح گفت که با برقراری صلح در کشورش دوست دارد به زادگاهش برگردد و چند سالی کتاب‌هایی را که در ذهن دارد برای مردم افغانستان بنویسد.

بیشتر از