کرونا در ایران؛ تنها نقطه سبز کشور هم آلوده شد

رئیس انستیتو پاستور: ویروس کرونا یک ماه زودتر از تاریخ اعلام شده رسمی وارد ایران شده است

شمار رسمی بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است- ATTA KENARE / AFP

در روزهایی که بیشتر اخبار مربوط به کرونا در ایران پیرامون برگزاری یا تعطیلی مراسم مذهبی در کشور است، آمارهای رسمی از میزان ابتلای شهروندان ایران به کرونا و به تبع آن، مرگ‌ومیر بیماران در اثر این بیماری، بیشتر می‌شود. 

هرچند که در چند روز گذشته تعداد قربانیان این بیماری در ایران به زیر ۲۰۰ نفر رسیده است، اما شمار کشته‌شدگان همچنان سه رقمی‌ست. این در حالی‌ست که اکنون شمار رسمی بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت امروز گفت که «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند» و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۴۰۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 

بنا به گفته‌های همان مقام، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرد که تنها نقطه سبز ایران از نظر ویروس کرونا، یعنی «جزیره ابوموسی»، نیز به ویروس آلوده شده است. 

به گفته حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شهرستان‌های بندرلنگه، قشم و کیش همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند، اما شهرستان بندرعباس در وضعیت نارنجی قرار گرفت و ابوموسی هم سرانجام به ویروس آلوده شد.

این مقام مسئول گفت: «ابوموسی تا پیش از این به عنوان تنها شهر سبز ایران مطرح بود که به نظر می‌رسد موارد مشکوکی از ابتلا به کرونا در این جزیره شناسایی شده که وضعیت آن از سبز به سفید تغییر کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، امروز، یکشنبه ۱۹ مرداد، احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور،  گفت: «اولین موارد ابتلا به بیماری در ایران در ۳۰ بهمن ماه در قم اعلام شد. مسلم است که هنگامی که بیماری با مرگ شناسایی می‌شود، یعنی در شناسایی آن تاخیر وجود داشته است و اگر دوره زمانی ابتلا و مرگ را حدود سه هفته در نظر بگیریم، یعنی گردش ویروس در قم و هم‌زمان در برخی استان‌های دیگر حدود یک ماه قبل‌تر از  شناسایی رسمی ورود آن به کشور، وجود داشته است.»

سخنان این مقام بهداشتی در واقع تصریح می‌کند که ویروس کرونا یک ماه زودتر از تاریخ اعلام شده رسمی، وارد ایران شده است.

به گفته این مقام امور بهداشتی، حدود سه چهارم درگذشتگان این بیماری بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

احسان مصطفوی امروز در برنامه زنده «لایو» اینستاگرامی کرسی ترویج علم یونسکو درباره اپیدمیولوژی کرونا سخن می‌گفت، با اشاره به این که  افرادی که حداقل یک بیماری زمینه‌ای و سن بالای ۶۰ سال دارند، حدود ۸۵ درصد موارد فوتی کشور را شامل می‌شوند، گفت: «در کشور ما و سایر کشورهای دنیا آقایان بیش از خانم‌ها مبتلا می‌شوند و میزان مرگ‌ومیر نیز در آنان بیشتر است.»

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور افزود: «امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور (بیش از ۲۰ میلیون نفر) آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.»

به گفته وی، «برخی از کشورها مانند ایران  و عربستان دو موج اپیدمی را تجربه کرده‌اند و در این موضوع عوامل مختلفی مانند عادی‌پنداری شرایط توسط مردم و بازگشایی‌ها دخیل بوده‌اند.»

بیشتر از