واکنش‌ها به دعاوی رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران

دفتر محمود احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای ادعاهای پرویز فتاح را رد کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ایران- AFP

پس از سخنان جنجالی پرویز فتاح در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران که وی در آن ادعاهایی نسبت به تملک غیرقانونی برخی املاک و خانه‌ها در کشور توسط گروهی از مقامات سابق مملکتی و نهادهای وابسته به آنها مطرح کرد، واکنش‌های زیادی نسبت به این اظهارات ابراز شد. 

دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئيس ‌جمهوری پیشین ایران، اعلام‌ کرد که محمود احمدی‌نژاد هيچ‌گاه درخواستی برای در اختيار گرفتن ساختمان به بنياد مستضعفان نداده‌ است و دفتر ولنجک را خالی خواهد کرد.

در آن بیانیه آمده است که «این محل در آبان ١٣٩٢ با انتخاب و پيشنهاد و دستور رئيس وقت بنياد مستضعفان و با یک قرارداد» به دفتر احمدی‌نژاد داده‌ شده است. بیانیه دفتر رئیس جمهوری پیشین کشور ادعا کرده است که ساختمان مورد نظر محلی متروکه بوده که بعدا بازسازی شده است.

در بیانیه دفتر احمدی‌نژاد آمده است که رئیس جمهوری پیشین کشور «همواره آماده بوده این دفتر را خالی کند و پارسال پس‌از گرانی زمین و مسکن، پیش‌نهاد خالی‌کردن این دفتر را داده اما  پیش‌نهاد تخلیه‌ای از سوی بنیاد مستضعفان داده‌ نشده است.»

در آن بیانیه ادعا شده است که در سال ۱۳۹۶ محمود احمدی‌نژاد به علی خامنه‌ای پیش‌نهاد داده است که همه دارایی‌های بنیاد مستضعفان «فروخته» شود و میان مردم، «خصوصا محرومان»، توزیع شود.

پرویز فتاح، رئيس‌ بنیاد مستضعفان، گفته بود که احمد‌ی‌نژاد در ملک ۱۸۰۰متری بنیاد مستضعفان در ولنجک دفتر دارد. فتاح مدعی شده بود که «اگر آقایان مدعی مردم‌داری‌اند، باید ملک بیت‌المال را پس بدهند.»

از سوی دیگر، بنیاد باران به ریاست محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، مدعی شده است که ساختمان جماران را از موسسه آثار امام‌خمینی گرفته بوده است نه بنیاد مستضعفان. پرویز فتاح، رئيس‌ بنیاد مستضعفان، در صداوسیما مدعی‌ شد که آن ملک، متعلق به «مؤسسه باران » بوده است و پیش‌از حضورش در بنیاد مستضعفان خالی‌شده بوده است.

حالا اما بنیاد باران، نزدیک‌ به محمد خاتمی، اعلام‌کرده است که ساختمانی که در منطقه جماران در اختیار محمد خاتمی بوده است و سال‌ها پیش خالی شده است، دفتر شخصی خاتمی بوده است، نه بنیاد باران. بنا بر بیانیه بنیاد باران، آن ساختمان با دستور روح‌الله خمینی، در اختیار کمیته انقلاب اسلامی ایران بوده است و در زمان علی خامنه‌ای نیز همان روند ادامه یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این‌ بیانیه‌ها تنها واکنش‌ها به ادعاهای پرویز فتاح نبود. روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بیانیه‌ای به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان واکنش نشان داد.

در بیانیه رسمی این نهاد حکومتی توضیحاتی درباره تملک و استفاده این نهاد از ساختمان‌ها و کاخ‌های متعلق به دوران پهلوی بیان شده است. در بیانیه مجمع تشخیص مصلحت آمده است که «ساختمان کاخ مرمر، تا زمان فوت  آقای هاشمی رفسنجانی به‌عنوان دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته است و پس از آن با دستور و نظر علی خامنه‌ای در مرداد سال ۹۷ ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی کیا شده است.»

این بیانیه در پایان می‌گوید: «با عنایت به موارد مذکور، ضمن استقبال از لزوم شفافیت در امور، از مسئولان محترم انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند تا باعث سوء برداشت مخاطبین نگردد.»

 پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان صحبت‌هایی را درباره کاخ مرمر و مالکیت آن در دست مجمع تشخیص مطرح کرده بود و هم‌چنین مدعی شده بود که این نهاد حکومتی در این کاخ قدیمی اقدامات ساختمانی بسیار زیادی انجام داده است که در اثر آن خسارات بی‌شماری به این کاخ تاریخی وارد آمده است. 

بیشتر از