کرزی: تصمیم لویه جرگه زمینه مذاکرات صلح با طالبان را بیشتر فراهم ساخت

حامد کرزی: قطعنامه لویه‌جرگه مشورتی مرا به آرزوهایم خواهد رساند

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان که در روز پایانی لویه‌جرگه مشورتی صلح در پیوند با رها شدن یا نشدن ۴۰۰ تن از زندانیان گروه طالبان که همه متهم به جرائم جنگی شده‌اند، شرکت کرده بود، گفت: «از این‌که اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح تصمیم گرفتند که ۴۰۰ تن زندانیان طالبان از بند آزاد شوند تشکر می‌کنم و می‌گویم که این تصمیم زمینه مذاکرات صلح با طالبان را بیشتر مساعد ساخت.» 

آقای کرزی گفت: «قطعنامه‌ای که از سوی اعضای لویه‌جرگه برای رهایی ۴۰۰ تن از زندانیان طالبان به نشر رسید، خواندم. این قطعنامه من را به آرزوهایم می‌رساند. آرزوهایی که سال‌ها است می‌خواستم برسم، زیرا من آرزو دارم که هرچه زودتر جنگ در کشور خاتمه یابد و صلح و ثبات دائمی تأمین شود و من بتوانم به تمام استان‌های افغانستان سفر کنم و با مردمم از نزدیک دیدار و گفت‌‌وشنود داشته باشم.»

کرزی همچنین به طالبان گفت: «به تصمیم‌های اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح که همان آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی است، احترام گذارید، جنگ را بس کنید و وارد مذاکرات صلح شوید و کشورتان را از این بدبختی نجات دهید.»

او افزود: «صلح زندگی است و محبت به وجود می‌آورد. بیاید همه برای آوردن آن تلاش کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی به شهروندان کشور، به‌ویژه زنان که نگران تأمین و تضمین حقوق‌ و آزادی‌های اجتماعی و حق آموزش پس از مذاکرات صلح بین‌افغانی هستند، گفت: «هیچ تشویشی نداشته باشید. هرگاه صلح تأمین شود، حقوق زنان، آزادی بیان و رفتن دختران و پسران به مدرسه بیشتر از گذشته می‌شود. با این تفاوت که دیگر هیچ پدر یا مادری در مورد امنیت فرزندانشان تشویش نخواهند داشت. همه بدون هراس به مدرسه و محل کسب‌وکار خود خواهند رفت.»

وی افزود: «ما خواهان تأمین صلح در کشور خود هستیم و از همسایه‌های خود نیز می‌خواهیم که با ما دوست باشند و به حاکمیت ما احترام بگذارند. اگر همراه ما کمک کردند، خانه‌‌‌شان آباد. اگر نکردند، ما خود افغانستان را آباد می‌سازیم و همه‌چیز هم داریم.»

رئیس‌جمهور پیشین این کشور در پایان سخنانش در پیوند با آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت: «من خبر دارم که دو یا سه روز پس از رهایی ۴۰۰ تن از زندانیان گروه طالبان از سوی دولت افغانستان، مذاکرات صلح آغاز خواهد شد.»

هاشم صوفی، استاد دانشگاه، نیز تأکید دارد که پس از رهایی زندانیان طالبان باید مذاکرات صلح بین‌‌افغانی آغاز شود و می‌گوید: «اکنون نمایند‌گان تمام ملت افغانستان از سراسر این کشور در لویه‌جرگه مشورتی صلح شرکت داشتند و یک‌صدا تصمیم گرفتند که ۴۰۰ زندانی طالبان آزاد شوند تا مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود. من نیز تأکید دارم که این جرگه با قطعنامه‌ای که صادر کردند، تمام موانع را از سر راه مذاکرات صلح بین‌افغانی برداشته است و اکنون باید مذاکرات صلح بدون چون و چرا آغاز شود و دو طرف برای آوردن صلح و ثبات دائمی به کشور تصمیم نهایی‌شان را بگیرند تا همه ما به آرزوی دیرینه خود برسیم.»

رحمت‌الله جاوید، دانشجوی علوم اسلامی، نیز می‌گوید: «دین اسلام خون‌ریزی ناحق را منع کرده است و کسی که برادر مسلمان خود را بدون جرمی بکشد، جایش برای همیشه در دوزخ خواهد بود. طالبان نیز شهروندان افغانستان و مسلمان هستند. اکنون که ملت دست صلح دراز کرده‌اند، طالبان باید فرار کنند و به جنگ و کشتار ادامه دهند. باید با هدایت دین اسلام وارد مذاکرات صلح شوند و هر خواست شرعی و قانونی که دارند، برای مردم بازگو کنند تا اگر خواستشان برجا و قانونی باشد، ما هم از آن دفاع کنیم و به هیچ طرف اجازه سرکشی ندهیم.»

آقای جاوید می‌افزاید: «طالبان باید وضعیت کنونی افغانستان و تصمیم‌های ملی مردم را که در لویه‌جرگه گرفته‌شده است، درک کنند و زندانیانشان را تسلیم کنند، آتش‌بس اعلام کنند و به‌سوی مذاکرات صلح بروند تا باهم به توافق که قابل‌قبول همه باشد برسیم و افغانستان را آرام و آباد بسازیم.» 

بیشتر از