برایان هوک: ترامپ بسیار مایل است با ایران مذاکره کند

ترامپ می‌گوید آمریکا ضرورتی ندارد در تنگه هرمز باشد

برایان هوک در کویت، 2 تیر ۱۳۹۸- AFP

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای ایران می‌گوید که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «بسیار مایل است» تا با ایران در صورتی که این کشور برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را کنار بگذارد و به حمایت از گروه‌های نیابتی در منطقه پایان دهد، مذاکره کند.

آقای هوک که برای گفت‌وگو با متحدان آمریکا در خلیج فارس به عمان سفر کرده به خبرنگاران در مسقط گفت که لغو تحریم‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن مشروط به این است که «اول توافق صورت بگیرد».

نماینده وزارت خارجه آمریکا افزود«سوالی که همه باید بپرسند این است که چرا ایران از دیپلماسی روگردان است؟»

 آقای هوک با اشاره به وضع تحریم‌های جدید که امروز دوشنبه ۲۴ ژوئن وضع خواهند شد تایید کرد که تحریم‌ها توانایی ایران در حمایت از نیروهای نیابتی این کشور در منطقه را به تحلیل برده و جمهوری اسلامی «یا باید بر سر میز مذاکره بیاید یا شاهد فروریختن اقتصاد خود باشد».

در همین حال، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه با مقام‌های عربستان سعودی دیدار کرد. آقای پومپئو پس از دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به امارات متحده عربی می‌رود تا برای ایجاد یک «ائتلاف بین المللی» گفت‌وگو کند.

در حالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا سرگرم مذاکره با متحدان این کشور در این منطقه هستند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در چند توئیت در مورد سهم ایالات متحده در تأمین امنیت تنگه هرمز نوشته است «چرا [یالات متحده] بدون هیچ پاداشی از خطوط کشتیرانی کشورهای دیگر سال‌‌هاست حفاظت می‌کند؟»

آقای ترامپ در این توئیت‌ها تاکید کرده از آنجایی که آمریکا بزرگترین تولید کننده انرژی در جهان است، ضرروتی ندارد تا آنجا [تنگه هرمز] باشد. رئیس جمهور آمریکا همچنان نوشته که «خواسته آمریکا از ایران بسیار ساده است، ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و نباید اقدامات تروریستی را پشتیبانی کند».

تنش میان تهران و واشنگتن در هفته‌های گذشته به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. چهار روز پیش یک پهپاد تجسسی ارتش ایالات متحده توسط شلیک سپاه پاسداران سرنگون شد. مقام‌های ایران مدعی شدند که این پهپاد را در حریم هوایی ایران مورد هدف قرار دادند. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه یا سنتکام اما گفت که پهپاد سرنگون شده در آب‌های بین المللی از سوی سپاه هدف شلیک قرار گرفته بود.

هرچند ایالات متحده از حمله تلافی‌جویانه نظامی بر ایران منصرف شد، اما نشانه روشنی از کاهش تنش‌ها در منطقه دیده نمی‌شود.