هزاران معترض لبنانی در بیروت خواهان تغییر حکومت شدند

بسیاری از تظاهرات کنندگان شعار «انقلاب» و «سقوط رژیم» می‌دهند

هزاران شهروند خشمگین لبنانی روز شنبه در اعتراض به سوء مدیریت دولت در برخورد با انفجار روز سه‌شنبه، در خیابان‌های بیروت گرد‌آمدند.

این انفجار بخش‌های بزرگی از پایتخت لبنان را ویران کرد و حدود ۳۰۰ هزار بی‌خانمان به جا گذاشت.

علت دقیق این انفجار که بزرگترین انفجار غیرهسته‌ای تاریخ معاصر خوانده شده است، روشن نیست. ولی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، روز جمعه اذعان کرد که می‌دانسته است که انباری که در بندر بیروت آتش گرفت، حاوی مواد منفجره خطرناک بوده است.

گمان می‌رود، آتش گرفتن ۲۷۰۰ تن نتیرات آمونیوم که به شکلی نادرست در بندرگاه انبار شده بود، علت انفجار بوده ‌باشد.

گفته‌های او تنها به خشم مردم دامن زد.

ANWAR AMRO / AFP

تظاهرات کنندگان در میدان شهدا، طناب‌های دار بر گردن تصاویر چوبی انداخته بودند که به گفته آنها، نمایانگر سیاستمدارانی‌ بودند که متهم به نابودی کشور و «قتل چندین باره مردم» هستند.

ساعاتی پس از شروع اعتراضات، نیروهای امنیتی به سوی جمعیت گاز اشک‌آور پرتاب کردند. بسیاری از افراد، جاروها و بیل‌هایی را که برای پاکسازی خیابان‌های ویران شده به کار می‌برند، در دست داشتند.

غضا آغا ۴۸ ساله که شرکت تبلیغاتی و خانه‌اش در انفجار از بین رفت و حالا بیکار و بی‌درآمد و بی‌خانه شده است، گفت: «ما همه علیه دولتیم و می‌خواهیم شاهد دار زدن سیاستمدارها باشیم.»

«رئیس جمهوری ما را در این وضعیت گذاشته است. بارها مردم را کشته، و دیگر نمی‌توانیم زنده بمانیم.»

«خانه‌هامان را ویران کرده‌اند، کسب و کار و پولمان، پس اندازمان، آینده‌مان را دزدیده‌اند.»

بسیاری از تظاهرات کنندگان که شعار «انقلاب» و «سقوط رژیم» می‌دادند، گفتند که لبنان به دلیل بحران بی‌سابقه مالی به زانو درآمده است، بهای مواد خوراکی افزایش یافته و خانواده‌ها گرسنگی می‌کشند. از این گذشته، تا پیش از آن که انفجار سه شنبه بیشتر پایتخت را ویران کند، به دلیل کمبود مزمن سوخت برق شهر روزی ۲۰ ساعت قطع می‌شد.

معترضان فساد قدرت‌های سیاسی را مسبب فروپاشی اقتصادی و انفجار اعلام کردند.

بسیاری از معترضان کسانی بودند که در انفجار زخمی شده بودند.

کارمن خوری، منشی ۴۸ ساله دانشگاه، که بازویش در گچ بود، به ایندیپندنت گفت که از موج انفجار به زیر یک خودرو پرت شد، و زنی که کنارش بود، کشته شد.

او گفت: «ما فاسدترین دولت دنیا را داریم. اینها هیچ کاری برای مردم نکرده‌اند. حتا الان بعد از انفجار هم ما را به حال خودمان رها کرده‌اند.»

او توضیح داد که عضو گروهی کنشگر است که برای آنهایی که انفجار بی‌خانمان‌شان کرده است، سرپناه فراهم می‌کنند و به پاکسازی آوار انفجار کمک می‌کنند، زیرا دولت هیچ اقدامی برای برخورد با این بحران نکرده است.

او گفت: «من طی دو جنگ زندگی کرده‌ام و این واقعا بدترین روزهایی است که به یاد دارم.»

© The Independent