روایتی از آزار جنسی زنان خبرنگار در ایران

یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد ۹۰ درصد از خبرنگاران زن ایرانی تجربه آزار جنسی داشته‌اند

همزمان با روز خبرنگار در ایران، شبکه چندرسانه‌ای «راوی» با انتشار یک ویدئو به موضوع مزاحمت‌های جنسی برای خبرنگاران زن در کشور پرداخته است.

این ویدئو محصول مصاحبه با تعدادی از زنان خبرنگار است که مورد آزار قرار گرفته‌ و حاضر شده‌اند در برابر دوربین در مورد آن صحبت کنند.

در بهمن‌ماه سال گذشته، ماهنامه مدیریت ارتباطات در ایران، تحقیق مشابهی انجام داد که براساس مصاحبه با ۵۹ خبرنگار زن در رسانه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب تهیه شده بود.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، ۹۰ درصد مصاحبه‌شوندگان دست‌کم یک ‌بار در مسیر انجام وظایف شغلی‌شان درگیر آزار جنسی شده بودند.

نکته جالب ‌توجه این که عاملان ۳۶ درصد از این آزار‌های جنسی مدیران دولتی و غیردولتی هستند.

۶۵ درصد این آزارها، کلامی، ۳۲ درصد در فضای مجازی و سه درصد به صورت تعرض فیزیکی بوده است.

در فیلم تهیه‌شده از سوی شبکه راوی، این نکته بیان می‌شود که آزارهای جنسی تنها به خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب اختصاص ندارد و زنان خبرنگار در رسانه‌های اصولگرا که عمدتاً وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی هستند نیز تجربیات مشابهی داشته‌اند.

راویان از رابطه نابرابر قدرت در محیط‌های خبری و همچنین مخاطرات شغلی در صورت افشای این آزارها نیز سخن می‌گویند.

در یکی از این روایت‌ها به آزار کلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و افرادی در سطح معاون وزیر و شیوه برخورد آن‌ها با خبرنگاران زن اشاره می‌شود.

همچنین گفته می‌شود زنان خبرنگاران نمی‌توانند با مدیران دولتی مانند خبرنگاران مرد، در مکان‌های غیررسمی دیدار داشته باشند چرا که یا از سوی آن مدیران مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند یا این شبهه در میان همکاران‌شان ایجاد می‌شود که این زنان برای دریافت اخبار تن به رابطه جنسی داده‌اند.   

همچنین مزاحمت‌های کلامی و ارسال پیام‌هایی با محتوای جنسی در ساعات مختلف شبانه‌روز در اظهارات اکثر این خبرنگاران وجود دارد.

بر اساس تحقیق ماهنامه ارتباطات، تنها ۴۵ درصد از افرادی که در معرض این مزاحمت‌ها قرار داشته‌اند توانسته‌اند موضوع را با مدیران‌شان در میان بگذارند.

در ویدئویی که راوی منتشر کرده است گفته می‌شود که مدیران مطبوعات در اکثر مواقع سعی در مسکوت گذاشتن موضوع دارند و حتی از ادامه همکاری با آزارگر نیز دست نمی‌کشند.

بیشتر از