هشدار مقام ضدجاسوسی آمریکا در مورد دخالت ایران و روسیه و چین در انتخابات

انگیزه تهران از تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا این نگرانی است که انتخاب مجدد ترامپ به معنای ادامه فشار حداکثری باشد

در انتخابات سال ۲۰۱۶ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه را متهم کردند که از راه‌های گوناگون تلاش کرده به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کند- Alice Chiche / AFP

کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک مقام ارشد ضدجاسوسی این کشور در مورد احتمال بالای دخالت ایران و روسیه و چین در این انتخابات با هدف اثرگذاری بر نتیجه آن هشدار داد.

ویلیام اِوانینا، مدیر مرکز ملی امنیت و ضدجاسوسی آمریکا، در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد می‌گوید که روسیه با انتخاب جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، مخالف است،‌ و چین و ایران با انتخاب دوباره دونالد ترامپ.

هنوز هیچ یک از این سه کشور به این اتهام پاسخی نداده‌اند.

به گفته اوانینا، برخلاف روسیه که از هم اکنون در تلاش برای «کمک به نامزدی ترامپ از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون روسیه» است، چین ترجیح می‌دهد که ترامپ دیگر در کاخ سفید نماند، چرا که او را «غیرقابل پیش‌بینی» می‌داند.

در بیانیه این مقام ارشد ضدجاسوسی آمده است که جمهوری اسلامی نیز با توسل به «تاکتیک‌هایی در فضای مجازی» همچون انتشار اطلاعات غلط و کذب تلاش خواهد کرد به نهادهای آمریکایی و دونالد ترامپ ضربه زده و به نارضایتی در رای‌دهندگان دامن بزند.

به گفته ویلیام اوانینا، انگیزه تهران از تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا این نگرانی است که انتخاب مجدد ترامپ به معنای ادامه فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه حکومت جمهوری اسلامی باشد.

در پی انتخابات سال ۲۰۱۶ در آمریکا که دونالد ترامپ برخلاف انتظار بسیاری به پیروزی رسید، تمام سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در بیانیه‌ای روسیه را متهم کردند که از راه‌های گوناگون تلاش کرده است به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه این اتهام را رد کرد و ترامپ نیز همواره از پذیرش این ارزیابی اطلاعاتی سر باز زده است.

روسای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه در واکنش به بیانیه ویلیام اوانینا ضمن تشکر از او تاکید کردند که تمام آمریکایی‌ها «باید بکوشند از مداخله عوامل خارجی در انتخابات‌مان و اثرگذاری بر سیاست کشورمان جلوگیری کنند».  

در واکنش به بیانیه روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا چنین نظر داد که هر سه کشور ایران و روسیه و چین با انتخاب مجدد او مخالف‌اند.

در مقابل کارزار جو بایدن روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که دونالد ترامپ خود «در ملاء عام و مکررا از مداخله خارجی در انتخابات استقبال کرده است».

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر سال جاری،‌ در آبان‌ماه، برگزار می‌شود.    

بیشتر از