ترامپ به اعتقادات مذهبی بایدن حمله کرد: «او ضد انجیل است»

پاسخ تیم انتخاباتی بایدن: ترامپ برای «اهداف مشکوک» شخصی‌اش به انجیل بی‌حرمتی کرده است

ترامپ به خاطر استفاده از انجیل به عنوان ابزار تبلیغ در تصاویر مقابل کلیسای سنت جان به باد انتقاد گرفته شده بود- Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که توجهش را پیش از انتخابات ۲۰۲۰ به رای دهندگان مذهبی معطوف کرده، روز پنجشنبه گفت رقیبش جو بایدن «ضد انجیل» است.

آقای ترامپ در یک مصاحبه مفصل رادیویی با جرالدو ریبرا، روی اعتقادات مذهبی جو بایدن تمرکز کرد هرچند خودش به خاطر استفاده از انجیل به عنوان ابزار تبلیغ در تصاویر مقابل کلیسای سنت جان به باد انتقاد گرفته شد.  

اظهارات آقای ترامپ دائر بر این که «او (بایدن) با انجیل مخالف است» نخستین بار توسط دانیل دِیل، گزارشگر سی ان ان به گونه‌ای گسترده‌تر پوشش یافت.

دونالد ترامپ نظرش را نسبت به اعتقاد بایدن به انجیل هنگامی مطرح کرد که آقای ریبرا از او پرسید آیا اذعان می‌کند که در نظرخواهی‌ها از بایدن عقب افتاده است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در پاسخ گفت: «وقتی فکرش را می‌کنید ... تگزاس چطور؟ نتیجه یکی از نظرخواهی‌ها این بود که ترامپ با یک امتیاز (از بایدن) پیشی گرفته است. بسیار خوب، من طرفدار (صنعت) نفت و گاز هستم. من طرفدار انجیل هستم. من طرفدار آزادی حمل اسلحه هستم. بایدن علیه همه اینهاست. او با (صنعت) نفت مخالف است، او با انجیل مخالف است – اساسا مخالف مذهب است – اما علیه انجیل است، و او با آزادی حمل اسلحه مخالف است.»

آقای ترامپ در پاسخ به واکنش آقای ریبرا که گفت قدری تندروی است که بگوییم جو بایدن مخالف انجیل است، گفت به افرادی که دور او را گرفته‌اند نگاه کنید.

دونالد ترامپ افزود: «کسانی که او را احاطه کرده اند، کاملا (با انجیل) مخالفند. ممکن است در مورد شخص او قدری تندروی باشد، اما او هیچ کنترلی نخواهد داشت.»

تیم کارزار جو بایدن در ساعات پنجشنبه شب به اظهارات دونالد ترامپ پاسخ داده و گفتند او تنها رئیس جمهوری است که مردم آمریکا را به گاز اشگ آور بسته، یک کشیش را بیرون انداخته و برای «اهداف مشکوک» شخصی‌اش به انجیل بی حرمتی کرده است.

در این بیانیه آمده: «ایمان جو بایدن هسته وجودی او را تشکیل می‌دهد. او با این اعتقادات که منبع استقامت و آرامش او در شرایط بسیار دشوار بوده، عمری را با آبرو و حیثیت گذرانده است.» 

این بیانیه می افزاید: «و این اظهارات درست یک روز پس از اهانت‌های کارزار انتخاباتی ترامپ به تصاویر جو بایدن در حال دعا در کلیسا، مطرح شده تا او را خفیف کند. این مشهود ترین نشانه ضعف او در سراسر این مبارزات است. »

این واکنش اندرو بِیتس، سخنگوی جو بایدن به ادعاهای بی اساس ترامپ به بایدن و پروردگار است.

اما آقای ترامپ هم به سرعت در واکنش گفت آقای بایدن «ضد خدا» هم هست.

او گفت: «نه مذهبی نه چیزی، به انجیل اهانت کرده، به خدا اهانت کرده، ضد خداست، ضد اسلحه است، ضد سوخت و انرژی است، انرژی تولیدی ما.»

شبکه ان بی سی در توییتی نوشته: پرزیدنت ترامپ در اظهاراتش در اوهایو  به دروغ ادعا می‌کند جو بایدن «مخالف خداست.»

آقای بایدن پس از جان اف کندی، جان کری و اَل اسمیت چهارمین کاتولیکی است که وارد مبارزات ریاست جمهوری می‌شود، اما مذهب برای بسیاری از آمریکایی‌ها مسئله مهمی نیست. موسسه نظرخواهی گالوپ برآورد کرده که تنها ۴ درصد شهروندان آمریکا به یک کاتولیک رای نمی‌دهند . درمقابل، ۱۸ درصد آمریکایی‌ها از دادن رای به یک مسیحی افراطی خودداری می‌کنند.

کارزار ترامپ برای جلب رای دهندگان مذهبی  ابتکارهایی از جمله «کاتولیک‌ها برای ترامپ» به راه انداخته و کاخ سفید بازگشایی مراسم دعا در کلیساها پس از قرنطینه کرونا را محور توجه خود قرار داده است. 

در این میان، آقای ترامپ روابطی دوگانه با اعتقادات مذهبی اش داشته است. پیش از ماجرای کلیسای سنت جان، او همواره از پاسخ به این که بخش مورد علاقه‌اش در انجیل چیست طفره رفته و گفته  کتاب مورد علاقه‌اش «هنر معامله‌گری» است.

آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۵ و در پاسخ به مجری برنامه «با احترامات فائقه» بلومبرگ که از او خواست به بخش‌های مورد علاقه‌اش در انجیل اشاره کند، گفت «مایل نیست وارد این موضوع بشود.» 

او افزود: «بخاطر این که برای من این یک موضوع شخصی است. وقتی از انجیل حرف می‌زنم، برایم شخصی است و به همین دلیل نمی‌خواهم وارد محتوای آن بشوم. انجیل برای من بسیار مهم است، اما نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم.» او در پاسخ به اینکه آیا بخش «عهد عتیق» انجیل را ترجیح می‌دهد یا «عهد جدید» گفت «احتمالا به یک اندازه».

در سال پس از آن در یک مصاحبه رادیویی با «وِم ۱۱۸۰» در راچستر، نیویورک، آقای ترامپ گفت بخش مورد علاقه‌اش در انجیل «چشم در مقابل چشم» است.

او گفت: « این لزوما چیز خوشایندی نیست، اما می‌دانید، اگر به آنچه در مورد کشورمان اعمال می‌شود نگاه کنید، منظورم این است که وقتی به آنچه به کشور می رود نگاه می‌کنید، و این که چطور مردم از ما سوءاستفاده می‌کنند... باید محکم و بسیار قوی باشیم. می‌توانم بگویم ما می‌توانیم خیلی چیزها از انجیل یاد بگیریم.»

هرچند به این عبارت در چندین کتاب اشاره شده، اما شهرت «چشم در مقابل چشم» قانون موسی است که در احادیث گفتمان مسیح در کوه اقتباس شده و در نقطه مقابل «روی دیگر صورت را بگردان» قرار دارد. 

در سوره ۵ خطبه «متیو» در انجیل آمده: «شنیده‌اید که می‌گویند «چشم در مقابل چشم و دندان در مقابل دندان». اما من به شما می‌گویم درمقابل شرارت مقاومت نکنید: اگر کسی به صورتتان سیلی زد، روی دیگر صورتتان را به سویش بگیرید.»  

© The Independent