کشف گروه‌های جدید پنگوئن از طریق رصد مدفوع آنها با ماهواره

پنگوئن‌های امپراتور برای تخم‌گذاری به یخ نیاز دارند

پنگوئن‌های امپراتور نسبت به کاهش یخ اقیانوسی که محیط محبوب آنها برای تخم‌گذاری است، آسیب‌پذیرند-PABLO PORCIUNCULA BRUNE / AFP

با استفاده از تکنولوژی نقشه‌برداری ماهواره‌ای ۱۱ گروه از پنگوئن‌های امپراتور در جنوبگان کشف شده است. این کشف بر اساس لکه‌های قهوه‌ای-قرمز مدفوع این پرندگان بر روی یخ انجام شد.

گروه‌های نشان‌دهنده ۲۰ درصد افزایش در شمار گروه‌های شناخته شده از پنگوئن‌های امپراتور در جنوبگان است، و تحولی جدید و مهم برای دانشمندانی محسوب می‌شود که اثرات بحران اقلیمی بر جنوبی‌ترین قاره جهان را بررسی می‌کنند.

از یازده کلونی یا گروه جدید، یک کلونی پیشتر شناسایی شده ولی تایید نشده بود. حالا از وجود ۶۱ کلونی پنگوئن‌های امپراتور که در سراسر جنوبگان پراکنده‌اند خبر داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پیتر فرتول، عکاس برنامه بریتانیا برای مطالعه جنوبگان که رهبری نقشه‌برداری ماهواره‌ای را به عهده داشت گفت: «این کشف هیجان‌انگیزی است. تصاویر ماهواره‌ای جدید از نوار ساحلی جنوبگان به ما امکان داد این کلونی‌های جدید را پیدا کنیم. البته این خبر خوبی است، اما کلونی‌ها کوچکند و تنها پنج تا ده درصد به شمار کل جمعیت پنگوئن‌ها اضافه می‌کنند. بیش از نیم میلیون پنگوئن، یعنی ۲۶۵۵۰۰ تا ۲۷۸۵۰۰ جفت بارور در جنوبگان هست.»

پنگوئن‌های امپراتور برای تخم‌گذاری به یخ نیاز دارند و در مناطقی متمرکزند که دسترسی و مطالعه آنها به دلیل دورافتاده بودن و سرمایی که به منهای ۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد، دشوار است.

در ده سال گذشته، دانشمندان بریتانیایی در جنوبگان با ردگیری لکه‌های فضله بر روی یخ در جستجوی کلونی‌های جدید بوده‌اند.

روشن شده‌ است که پنگوئن‌های امپراتور نسبت به کاهش یخ اقیانوسی که محیط محبوب آنها برای تخم‌گذاری است، آسیب‌پذیرند.

با پیش‌بینی‌های کنونی درباره تغییرات اقلیم، این زیستگاه احتمالا کوچک‌تر خواهد شد. بیشتر کلونی‌های تازه کشف شده در حاشیه‌های دامنه تخم‌گذاری پنگوئن‌های امپراتورند. بنابراین، با گرم شدن هوا، این زیستگاه‌ها احتمالا از میان خواهند رفت.

دکتر فیل تراتان، رئیس زیست‌شناسی محافظتی در برنامه بریتانیا برای مطالعه جنوبگان، سه دهه مشغول مطالعه پنگوئن‌ها بوده. او می‌گوید: «گرچه این خبر خوبی است که کلونی‌های جدیدی پیدا کرده‌ایم، مکان‌های تخم‌گذاری هم در جاهایی هستند که بنا بر پیش‌بینی‌های مدل‌های جدید، شمار پنگوئن‌های امپراتور کاهش خواهد یافت. در نتیجه، پرندگان ساکن چنین جاهایی احتمالا حکم «قناری در معدن زغال سنگ» را خواهند داشت. باید با تاثیری که تغییر اقلیم بر این منطقه می‌گذارد، به‌دقت مراقب زیستگاه پنگوئن‌ها باشیم.»

در این مطالعه، کلونی‌هایی بسیار دورتر از ساحل و در مناطقی روی یخ اقیانوسی کشف شد که در اطراف کوه‌های یخ گیر افتاده و در آب‌های کم‌عمق تشکیل شده‌اند.

این گروه‌ها یا کلونی‌ها که تا ۱۸۰ کیلومتر از ساحل فاصله دارند، یافته شگفت‌آوری در رفتار این جانوران محبوبند.

نتایج تحقیق در مجله دورسنجی در اکولوژی و محافظت از محیط زیست منتشر شده ‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان