نماینده مجلس ایران: ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم توان خریدن ماسک ندارند

نماینده مردم زاهدان: باید ماسک رایگان در اختیار مردم گذاشته شود 

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفته است که «ماسک باید به طور رایگان در اختیار مردم قرار داده شود» - ATTA KENARE / AFP

تداوم بحران کرونا در ایران و ناتوانی مسئولین مملکتی در رفع بحران‌های اقتصادی و معیشتی مردم باعث شده است تا هر روز صدای هشدار یک نفر از تصمیم‌گیرندگان کشور در مجلس و دولت بلند شود. 

امروز پنچ‌شنبه ۱۶ مردادماه،  رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته است که: «با توجه به اینکه تنها راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک است اما متاسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند».

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفته است که «ماسک باید به طور رایگان در اختیار مردم قرار داده شود».

البته مشخص نیست که آمار رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس چه معیاری‌ست و تا چه اندازه ادعای وی به واقعیت نزدیک است اما فارغ از صحت و سقم این آمار، نگرانی ناشی از عدم توان اقتصادی مردم برای مقابله موثر با کرونا به‌خصوص  در استان سیستان و بلوچستان واقعیتی انکار ناپذیر است که نه تنها در گفته‌های این نماینده مجلس بلکه در ادبیات این روزهای دیگر مقامات جمهوری اسلامی هم دیده می‌شود.

این نماینده مجلس و رییس کمیسیون بهداشت و درمان گفته است که «از دفتر آیت الله سیستانی حدود یک میلیارد دلار برای مقابله با کرونا در کشور اختصاص یافته که از این منبع برای خرید تجهیزات در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز هزینه شده است».

پیش‌تر خبرهایی مبنی بر کمک‌های چند میلیون دلاری دفتر آیت‌الله سیستانی به ایران برای کمک به مبارزه علیه کرونا اعلام شده بود اما رقم مورد اشاره این نماینده مجلس بسیار بیشتر از رقم‌های مطرح شده در رسانه‌هاست. 

شهریاری گفته است که از این منبع مالی یک میلیارد دلاری برای خرید تجهیزات در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز هزینه شده است.

 وی با اشاره به اینکه خیران در این مدت برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کمک‌های بسیاری کردند، گفته است: «با خیران در نقاط مختلف کشور نیز در ارتباط هستیم تا بتوانیم اقلام بهداشتی برای نیازمندان سیستان و بلوچستان تهیه و در اختیار آنان قرار دهیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته گزارش‌ها حکایت از افزایش سه برابری برخی اقلام ضروری مقابله با کرونا در ایران داشت. 

ماسک فیلتردار یک‌بار مصرف که زمان شیوع کرونا یعنی حدود سه ماه پیش بین چهار تا پنج هزار تومان فروخته می‌شد که در حال حاضر در بازار ایران حدود  ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ۲۵ خرداد ماه قیمت مصوب ماسک تولید کارگاهی را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرده بود. در اردیبهشت ماه نیز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت هر عدد ماسک سه لایه پزشکی تولید ایران را ۸۱۰ تومان اعلام کرده بود.

بیشتر از