کاهش «آمار رسمی» جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران

در دور روز گذشته آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹، کاهش اندکی داشته است

این برای دومین روز متوالی است که آمار جان‌باختگان کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز رسیده است-ایرنا

سخنگوی وزارت بهداشت ایران ساعتی پیش اعلام کرد که در ۲۴ ساعت منتهی به امروز (۱۶ مرداد)، ۱۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۹۷۶ نفر رسید.

روز گذشته نیز ۱۸۵ ایرانی قربانی ویروس مرگبار کرونا شده بودند.

این برای دومین روز متوالی است که آمار جان‌باختگان کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز رسیده است.

در ماه‌های گذشته، شواهد مختلفی منتشر شده است که صحت آمار وزارت بهداشت ایران را با تردید مواجه می‌کند.

مقام‌های سیاسی و گروهی از پزشکان معتقدند که آمار واقعی ابتلا و مرگ در اثر کرونا با آمار اعلامی وزارت بهداشت فاصله زیادی دارد.

در اردیبهشت‌ماه امسال و با اعمال محدودیت‌ها، شمار مرگ‌ومیر این بیماری به حدود ۳۰ نفر در روز کاهش یافته بود. این آمار پس از لغو محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن اقتصادی و مذهبی مجدداً صعودی شد.

به‌رغم کاهش در آمار رسمی مرگ در اثر کرونا، این سیر نزولی در شمار مبتلایان دیده نمی‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته، دو هزار و ۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۰ هزار و ۱۱۷ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت استان‌ها از لحاظ شیوع کرونا را نیز چنین شرح داد: «استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه «آمار رسمی» قربانیان کرونا در دو روز گذشته کاهش داشته‌ است ولی انتشار خبرهایی در مورد کمبود تخت آی‌سی‌یو این احتمال را ایجاد کرده که در روزهای آینده مجدداً آمار صعودی شود.

روز گذشته معاون سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا که به آی‌سی‌یو نیاز دارند، گفت که «در بیمارستان‌ها با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجهیم.»

علیرضا سلیمی معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه «الگوی مراجعه» به بیمارستان‌ها تغییر کرده است گفته «در اسفند با توجه به این‌که علم کمتری درباره کرونا وجود داشت مراجعان عمومی مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها بیشتر بودند، اما اکنون افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند عموماً افراد بدحال هستند که مراقبت‌های ویژه نیاز دارند به همین علت با کمبود تخت مراقبت ویژه مواجهیم.»

بیشتر از