ناپدیدشدن مدل اویغور بعد از انتشار ویدیوئی از مرکز بازپروری اویغورها

آقای مِردِن قَپَر اوایل امسال ویدیو را برای خانواده‌اش فرستاد و از آن موقع به بعد خبری از در دست نیست

پرچم چین، پشت سیم‌خاردار در یک مجتمع مسکونی در جنوب کاشغر(دومین شهر بزرگ ایالت سین کیانگ چین) -GREG BAKER / AFP

ویدیوی نادری از داخل یک مرکز بازپروری در چین از شرایط زندگی اقلیت اکثراً مسلمان اویغور چینی پرده برداشت که در این مرکز بازداشت هستند.

مردن قپر مدل ۳۱ ساله‌ فروشگاه اینترنتی چینی تائوبائو این ویدیو را برای خانواده‌اش فرستاد و آن‌ها هم آن را برای بی‌بی‌سی فرستاده‌اند.

در این ویدیو آقای قپر را در اتاقی با دیوارهای کثیف می‌بینیم و دست چپش را با دست‌بند به تختی بسته‌اند که تنها اثاث این اتاق خالی است.

همان‌طور که دوربین دورتادور اتاق را نشان می‌دهد نرده‌ها و تورهای سیمی را می‌بینیم که پنجره‌ها را پوشانده و از بلندگو اطلاعاتی راجع به تاریخچه و وضعیت سیاسی ناحیه سین‌جیانگ اعلام می‌کنند.

آقای قپر این ویدیو را اوایل امسال برای خانواده‌اش فرستاد اما پنج ماه است که دیگر خبری از او ندارند.

طبق برآورد کارگروه مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون نفر از اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی در این مراکز «بازپروری» چین در سین‌جیانگ حبس شده‌اند.

به نظر می‌رسد در این مراکز افراد آزارهایی از جمله بازداشت گروهی دوره‌ای، کار اجباری و شکنجه می‌بینند.

اما چین هرگونه اتهام بدرفتاری را رد می‌کند و می‌گوید این اردوگاه‌ها صرفاً برای برگزاری دوره‌های کارآموزی و مبارزه با افراطی‌گری برپا شده است.

آقای قپر در پیام‌های نوشتاری که همراه این ویدیو فرستاده بوده و خانواده‌اش نیز آن‌ها را برای بی‌بی‌سی فرستاده‌اند، گفت فیلم‌برداری را هنگام حبس در اتاق کوچکی انجام داده که پس از همه‌گیری کرونا در سراسر چین از آن برای مهار همه‌گیری استفاده می‌کردند.

آقای قپر در شهر فوشان زندگی می‌کرد و از طریق شغل مدلی خرج زندگی‌اش را درمی‌آورد که به جرم فروش حشیش به ۱۶ ماه زندان محکوم شد. دوستانش این اتهام را کذب محض خواندند.

در ژانویه امسال که آزاد شد او را با هواپیما به شهر زادگاهش کوچا در ایالت سین‌جیانگ برگرداندند. پلیس گفته بود که باید در آن جا روال معمول ثبت را تکمیل کند.

آقای قپر می‌گوید به سین‌جیانگ که رسید او را به زندان پلیس فرستادند و زندانیان در این زندان باید به گفته وی «لباسی چهار تکه‌ای» را می‌پوشیدند که تشکیل شده بود از یک گونی که باید روی سر می‌کشیدند، دست‌بند، پابند و زنجیری آهنی که دست‌بند را به پابند متصل می‌کرد.  

می‌گوید وقتی به تنگی دست‌بند اعتراض کرد افسر پلیس گفت اگر ساکت نشود تا حد مرگ کتک خواهد خورد.

او می‌گوید مدام صدای جیغ و فریاد از جایی در زندان به گوش می‌رسید. در نوشته او آمده است: «یک بار از صبح تا شب صدای جیغ و فریاد مردی را می‌شنیدم.»

آقای قپر می‌گوید روزی در گرماگرم بحران کرونا در چین چهار مرد جوان را که بیرون از خانه توپ‌بازی می‌کردند به زندان آوردند و آن قدر کتک زدند که «مثل بچه‌ها گریه می‌کردند و پوست نشیمن‌گاه‌شان کنده شده بود.»

آقای قپر را بعد به جایی بردند که خودش می‌گوید مرکز مهار همه‌گیری نام داشت. در آن جا دستش را با دست‌بند به تخت بستند و همان جایی است که توانست از وضعیت خود فیلم‌برداری کند.

می‌گوید مقامات اجازه دادند وسایلم را با خودم به آن اتاق ببرم و متوجه نشدند که تلفن همراه هم دارم. به همین خاطر توانست از وضعیت خود فیلم‌برداری کند و همراه پیامی برای دنیای خارج ارسال کند.

عبدالحکیم قپر عموی آقای قپر می‌گوید قبل از زندانی شدن برادرزاده‌اش مرتباً با او در تماس بوده است.

به نظر عبدالحکیم که در آمستردام زندگی می‌کند علت به زندان افتادن برادرزاده‌اش اعتراض به نقض حقوق بشر در چین و ایجاد ارتباطات بوده است.

خانواده آقای قپر نگرانند که مبادا انتشار این ویدیو سبب شود که او را بیشتر مجازات کنند اما به بی‌بی‌سی گفتند این کار آخرین امیدشان برای اطلاع‌رسانی در مورد او و وضعیت دشوار اویغورها بود.

© The Independent

بیشتر از جهان