اعلام وضعیت اضطراری در بیروت و حبس خانگی مسئولین 

در انفجار بیروت دست‌کم ۱۳۵ نفر کشته، ۱۰۰ نفر مفقود و هزاران نفر مجروح شده‌اند

بیروت از ۳۰ سال پیش وارد جنگ داخلی شد و با بحران مالی عمیقی مواجه است که ریشه در فساد و سوءمدیریت اقتصادی دارد-IBRAHIM AMRO / AFP

کابینه لبنان در پی انفجار عظیم روز سه شنبه در بندر بیروت که شهر را تکان داد و منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳۵ شد، دو هفته وضعیت اضطراری در شهر اعلام کرد.

مقامات بندر بیروت که مسئولیت نگهداری و امنیت شهر را از سال ۲۰۱۴ داشته‌اند نیز در حبس خانگی قرار گرفتند و کنترل امنیت پایتخت به نیروهای نظامی واگذار شد.

به گفته منابع آگاه در کابینه دولت، حبس خانگی تا زمانی که مسئولیت انفجارات عظیم که شهر را به ویرانی کشاند معین شود زیر نظر ارتش خواهد بود.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از مسئولین و در چه مقامی شامل حبس خانگی شده‌اند.

کابینه لبنان همچنین تخصیص بودجه فوق‌العاده ۱۰۰ میلیارد پوند لبنان را برای مدیریت بحران تصویب کرد. این بودجه بر اساس نرخ رسمی دولتی حدود ۶۶ میلیون دلار آمریکا ارزش دارد اما با توجه به نرخ روز بازار بیشتر از ۱۳ میلیون دلار آمریکا نمی‌شود.

دلار آمریکا با نرخ رسمی ۱۵۰۰ پوند لبنان ارزش دارد، اما در بازار موازی ارز، در روزهای پیش از واقعه انفجار۷۵۰۰ پوند لبنان می‌ارزید.

این انفجاز که روز سه شنبه رخ داد باعث مرگ دست کم ۱۱۰ نفر و زخمی شدن ۴ هزار نفر دیگر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ نفر نیز مفقود شده‌اند.

به گزارش پی‌ای، در حالی که گروه نجات هنوز سرگرم جستجو برای بازماندگان است، هیچ گزارشی از تلفات شهروندان بریتانیایی در لبنان بیرون نیامده است.

رئیس جمهور لبنان، میشل عون، اعلام کرد که انفجار در اثر ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم، ماده شیمیایی صنعتی مورد استفاده در صنایع کود، صورت گرفته که ۶ سال بدون ملاحظات ایمنی در انبار نگهداری می‌شده است.

یک منبع آگاه بدون نام به رویترز گفته است که تحقیقات اولیه حاکی است که انفجار بندر به خاطر چند سال «غفلت» و دست روی دست گذاشتن صورت گرفت.

این منبع گفته است که آتش روز سه شنبه از انبار شماره ۹ آغاز شد و به انبار ۱۲ رسید که نیترات آمونیوم در آنجا نگهداری می‌شد.

منبع آگاه دیگری نزدیک به کارمند بندر مدعی شده است تیمی که ۶ ماه پیش به بازرسی این مواد پرداخت هشدار داده بود که در صورت عدم انتقال آنها ممکن است «کل بیروت به هوا برود.»

رئیس بندر بیروت و رئیس گمرک هر دو روز چهارشنبه مدعی شدند که برای جا به جایی مواد چندین نامه به قوه قضایی ارسال شد اما به هیچ یک ترتیب اثر داده نشد.

حسن کرایتم، مدیر کل بندر، به تلویزیون اوتی‌وی لنبان گفت مواد با دستور دادگاه در انبار قرار داده شده بود. وی افزود آنها می‌دانستند این مواد خطرناک است اما «نه تا این اندازه.»

انفجار روز سه شنبه شدیدترین انفجاری بود که بیروت تاکنون به خود دیده است. این شهر هنوز جای زخم سی سال جنگ های داخلی را بر خود دارد. که ریشه در سال‌ها فساد و سوءمدیریت اقتصادی دارد.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان