جرمی هانت: در کنار آمریکا می ایستیم

اعزام تیم غواصان مین روب بریتانیا به خلیج فارس

AFP

همزمان با انتشار بیانیه دفتر اندرو موریسون، وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه در مورد مذاکرات سازنده او با ایران، جرمی هانت، وزیر امور خارجه این کشور گفت:«بریتانیا محلق شدن به آمریکا در صورت اقدام نظامی علیه ایران را بررسی می کند.» از سوی دیگر دیلی میرر در گزارشی از اعزام تیم سرویس دریایی ویژه انگلیس به خلیج فارس برای حفاظت از کشتی ها در مقابل حمله های احتمالی خبر داد.

در بیانیه دفتر موریسون آمده:« ایران به احتمال قریب به یقین مسئول حمله های اخیر در دریای عمان است. چنین اقداماتی ریسک اشتباه محاسباتی را افزایش می دهد و این تنش ها باید فورا متوقف شود.»

موریسون در سفر اخیر به تهران موضوع برجام و آزادی نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی- ایرانی را نیز دردستور کار داشت. او در ملاقات با مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران، تاکید کرد، بریتانیا به دنبال حفظ توافق هسته ای است و روشن است که تهران نیز باید به طور کامل به تعهدات خود پایبند باشد. تهران ماه گذشته تهدید کرد در صورتی که طرف های باقی مانده در توافق هسته ای از جمله اروپا به تعهدات خود عمل نکنند، در تاریخ ششم تیرماه از سقف مجاز 300 کیلوگرم اورانیوم ذخیره شده، عبور می کند.

بحران در منطقه با حمله های تانکری و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوای سپاه عمیق تر شده است. به گفته مقامات تهران، پهپاد گلوبال هاوک، بامداد پنجشنبه در آب های سرزمینی ایران هدف قرار گرفت. در همان روز واشینگتن یک حمله سایبری گسترده علیه کامپیوترهایی که سیستم های موشکی و راکتی ایران را کنترل می کنند، انجام داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قبلا از اقدام نظامی هدفمند به ایران در پاسخ به سرنگونی پهپاد صرفنظر کرد، اما می گوید آن را لغو نکرده است.  

در همین حال دیلی میل به نقل از هانت گزارش داده که در صورتی که بریتانیا در کنار آمریکا، قوی ترین متحد خود می ایستد. البته به گفته او درخواست برای حمایت از اقدام نظامی به صورت موضوع به موضوع بررسی می شود.

وزیر امور خارجه بریتانیا ادعا کرد، راه حل پیش روی ایران، توقف فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه است. به گفته او حمله های اخیر به احتمال بسیار زیاد کار ایران بوده و لندن خواستار آرام شدن اوضاع است. 

از سوی دیگر دیلی میرر در گزارشی از اعزام تیم سرویس دریایی ویژه بریتانیا SBS به خلیج فارس خبر داد. به گزارش این روزنامه انگلیسی، غواصان آموزش دیده این تیم در مین روبی تخصص دارند و هدف آنها حفاظت از کشتی های انگلیسی از حمله های احتمالی ایران است. به گفته یک مقام وزارت دفاع انگلیس، این نیروها به منظور بازدارنگی به خلیج فارس اعزام شده اند و یکی از اهداف آنها جمع آوری اطلاعات در مورد مین گذاری هایی است که به ادعای او ایران انجام می دهد.

این نیروهای ویژه برای مین روبی و حفاظت از کشتی ها به طور نزدیک با غواصان نیروی دریایی سلطنتی انگلیس همکاری می کنند.

بریتانیا قبلا از اعزام یکصد تفنگدار دریایی به پایگاه نظامی بحرین برای حفاظت از کشتی ها خبر داده بود.