احتمال ابتلای ۱۰ میلیون نفر به کرونا در افغانستان

زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان افغانستان برای شمار بالای بیماران ظرفیت ندارد

تعداد مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان در شهرها نسبت به روستاها بیشتر بوده است-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

احمد جواد عثمانی، سرپرست و نامزد وزیر وزارت بهداشت افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد،  تحقیق عمومی که ما در سراسر افغانستان انجام داده‌ایم، نشان می‌دهد که ۱۰ میلیون نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آقای عثمانی گفت: «این تحقیق براساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه جانز هاپکینز، در ۳۴ استان افغانستان که به ۹ حوزه تقسیم‌بندی شده بود مورد آزمایش قرار گرفته است و نشان می‌دهد، ۱۰ میلیون نفر در افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند.»

عثمانی افزود: «این تحقیق نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان در شهرها نسبت به روستاها بیشتر بوده است و ۴۲.۳ درصد افراد در شهرها و ۳۱.۷ درصد در روستاها به کرونا مبتلا شده‌اند.»

در این گزارش آمده است که «۳۵.۲ درصد کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند سالمندان، ۲۵.۳ درصد افراد پایین‌تر از ۱۸ سال هستند. همچنان ۵۵درصد افراد مبتلا به این ویروس را زنان و ۴۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.»

سرپرست وزارت بهداشت افغانستان راه‌اندازی این تحقیق را یک امر مهم برای بخش سلامت در این کشور خواند و گفت: «این تحقیق ما را در برنامه‌ریزی ماه‌‌های آینده برای جلوگیری از موج دوم این ویروس، افزایش ظرفیت تشخیص، راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی و تقویت خدمات شفاخانه‌ای درسطح کشور کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 جواد عثمانی، در این کنفراس خبری تاکید کرد که «امکان دارد افرادی که یک بار به این ویروس مبتلا شده‌اند، بار دیگر نیز مبتلا شوند. مردم باید برای پیش‌گیری، توصیه‌های صحی را رعایت کنند.»

آقا عثمانی، در پایان سخنانش از افزایش مراکز تشخیص ویروس کرونا در افغانستان خبر داد و گفت:«۱۹ باب مرکز تشخیص ویروس کرونا در افغانستان ایجاد شده است که ۱۱ باب آن مربوط به وزارت بهداشت و  ۸ باب آن مربوط به بخش خصوصی است.»

شماری از شهروندان افغانستان نیز از دولت به ویژه وزارت بهداشت این کشور می‌خواهند که مانند روزهای نخست به شیوع این بیماری کم‌توجه نباشد. باید مبارزه با این ویروس را جدی گرفته و روش‌های مقابله با آن به مردم آموزش داده شود. همچنین باید از سودجویی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، جلوگیری کرد. 

ماری مریم، استاد دانشگاه، می‌گوید: «سروی که از سوی وزارت بهداشت و سایر نهادی های خارجی در افغانستان در رابطه به شناخت آمار مبتلایان کرونا صورت گرفته شک ندارم، اما می‌گویم شاید بیش از ۱۰ میلیون تن در کشور ما مبتلا به این ویروس شده باشند، چون دیده می‌شود از روز نخست تا اکنون مردم در برابر این مرض کشنده بی‌توجه هستند و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند. اکنون مسئولیت دولت و وزارت بهداشت ما است که ویروس را کنترل کنند و در صورت شیوع گسترده‌تر بیماری قوانین را به طور سخت‌گیرانه‌تری اعمال کنند تا از جان‌باختن شمار بیشتری از شهروندان جلوگیری شود.»

سوسن بارکزی، دانشجوی علوم طبی است، گفت: «شاید بیشتر از ۱۰ میلیون تن در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده باشند و نهادهای که تحقیق کرده‌اند، نتوانسته باشند در مناطقی که در کنترل مخالفان است، تحقیق‌ها را انجام دهند. اما باز هم این تحقیق اقدام خوبی است. دوم اینکه من می‌گویم آرزو دارم که خبر شیوع موج دوم این بیماری دروغ باشد، اگر به واقعیت تبدیل شود این بار از شهروندان ما قربانی بیشتر خواند گرفت. زیرا مردم در این زمینه بیشتر بی‌توجه هستند و متاسفانه زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان افغانستان نیز برای رسیدگی به شمار بالای بیماران مبتلا به کرونا مانند کشورهای دیگر گسترده نیست.»

بیشتر از