گفت‌وگوی جواد ظریف و همتای اوکراین خود درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری

وزیر خارجه اوکراین از ایران خواسته تا گزارشی از حادثه سرنگونی هواپیما ارائه دهد

عدالت‌خواهی، خواستی که خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی همواره در طلب آن بوده‌اند - Geoff Robins / AFP

امروز چهارشنبه، ۱۵ مرداد ماه، جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ایران در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود به گفتگو درباره ماجرای سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.

رسانه‌های داخلی در روایت خود از این گفت‌وگوی تلفنی نوشتند که «دو وزیر امور خارجه نشست اخیر هیات‌های مذاکره‌کننده را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدوراری کردند با تداوم این مذاکرات و تبادل اطلاعات بین مراجع ذی‌ربط و ذی‌صلاح دو کشور این پرونده هرچه سریع‌تر به صورت رضایت بخش برای مردم دو کشور بالاخص خانواده و بستگان قربانیان این حادثه تاسف بار حل و فصل شود». 

خبرگزاری ایسنا نوشت که در این گفتگوی تلفنی ظریف بر آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانیان این حادثه به عنوان گامی «در راستای کاهش غم و اندوه آنان» تاکید کرد.

از سوی دیگر اما وزارت خارجه اوکراین با انتشار گزارشی جزئیاتی از گفتگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف خبر بیان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این گزارش، در این گفتگو تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران باید در رابطه با سرنگونی شرکت هواپیمایی مسافربری اوکراینی گزارشی کامل و مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارائه کند.

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین چهارشنبه ۱۵ مرداد به جواد ظریف گفته است که کشورش در اجلاس آتی هیات ایرانی و اوکراینی، گزارشی کاملی از چگونگی سرنگونی هواپیما می‌خواهد.

در این گزارش تاکید شده که درباره امکان ارزیابی و محاسبه غرامت از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از ارائه این گزارش بحث خواهد شد. 

دور قبلی مذاکرات هیات ایرانی در اوکراین از روز جمعه هفته گذشته به مدت دو روز انجام شد. بهاروند رئیس هیئت مذاکره کننده  با اشاره به اینکه «فعلاً با اوکراین که کشور اصلی موضوع است، سوءظن آنچنانی نداریم و مذاکرات‌مان شفاف، صادقانه و خیلی صریح بوده است» گفته بود که «سعی می‌کنیم کار را در محدوده حرفه‌ای محدود کنیم. ضمن اینکه هر گونه سیاسی‌کاری و سوءاستفاده از این موضوع به زیان حقیقت و به زیان کسانی است که جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند».

بهاروند گفته بود که  «نه ما خیال داریم که از این موضوع استفاده سیاسی کنیم و نه اجازه خواهیم داد کسی از آن استفاده سیاسی کند».

به گفته این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی «با طرف اوکراینی توافق کردیم که اجازه ندهیم از طرف هیچ کشور ثالثی در این موضوع اعمال نفوذ شود».

هواپیمایی مسافربری اوکراینی روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته شمسی در اثر اصابت دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی در ابتدا از به گردن گرفتن این ماجرا طفره می‌رفتند اما سرانجام پس از سه روز اعتراف کردند که سرنگونی این هواپیمای مسافربری به دلیل شلیک موشک‌های سپاه رخ داده است. 

بیشتر از