هزینه آزمون آیلتس از مرز چهار میلیون تومان گذشت

تاثیر تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز بر آزمون‌های بین المللی

برگزاری آزمون آیلتس، سال گذشته در شیراز - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده هزینه آزمون‌های زبان بین المللی آیلتس(IELTS) با توجه به تغییرات نرخ ارز در ایران  به بیش از چهار میلیون تومان افزایش یافته است. پیشتر در بهمن ماه هزینه آزمون آیلتس سه میلیون و پنچاه هزار تومان بود.

افزایش حدود ۵۱ درصدی قیمت آزمون بین المللی آیلتس شرایط را برای بسیاری از شرکتکنندگان در این آزمون سخت‌تر خواهد کرد.

احتمال آن است که سایر آزمونها همچون TOEFL و GRE هم با افزایش قیمت مواجه شده باشند.

افزایش هزینه‌های این آزمون‌ها بیشترین فشار را بر افراد طبقه متوسط و کم‌درآمد خواهد گذاشت؛ جوانانی که برای ادامه تحصیل در سایر کشورها نیاز به شرکت در آزمون ها را دارند یا خانواده هائی که قصد مهاجرت به خارج از این کشور را دارند.

در پی بحران جهش نرخ ارز در ایران و سقوط ارزش ریال در این کشور قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و وارداتی در ایران طی ماه ها و هفته های اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

افت ارزش ریال در ایران به دنبال بحرانهای اقتصادی از ماه های نخست سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در مقاطعی ثابت شده ولی از سال ۱۳۹۵ سقوط ارزش پول ایران در بازارهای جهانی شدت گرفت و نتیجه تحریمهای آمریکا بر ایران نشانههای بیرونی خود را نمایان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولی هیچکدام از تغییرات پدید آمده به پای تغییرات اساسی آن در سال ۹۹ نرسیده است.

بالا رفتن نرخ ارز در ایران هرچند اثر روانی زیادی در بین مردم و اقتصاد این کشور دارد ولی به وضوح مهمترین اثر افزایش نرخ ارز موجب افزایش تورم شده و زندگی مردم عادی را تحت لوای خود قرار می دهد.

با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی افزایش پیدا کرده و از اقلام خوراکی اولیه گرفته مثل گوشت تا گندم و مواد مصرفی همچون مواد اولیه ساخت و ساز مسکن، قطعات خودروسازی، گوشی موبایل و میوه و سایر خوراکی ها فشار را بر طبقه متوسط و محروم بیشتر می کند.

حالا پس  از تاثیرات نابرابر نرخ دلار و ریال بر اقتصاد وجوه دیگر آن نیز بر زندگی مردم سایه انداخته است؛ تاثیر افزایش نرخ ارز بر آزمون های بین المللی.

بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۳۵۹ مورخ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ سازمان سنجش آموزش كشور به عنوان نهاد ناظر برگزاری آزمون های بین المللی، نرخ جدید ثبت نام آزمون آیلتس در ایران را چهار میلیون و ۶۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است. در این اطلاعیه آمده است که داوطلبانی که زمان آزمون آنها از تاریخ ۱۵ مرداد به بعد هست باید قبل از شرکت در آزمون، ما به التفاوت مبلغ ثبت نام را پرداخت کرده و کل هزینه آزمون را تسویه کنند و در غیر اینصورت مطابق قوانین امکان شرکت در آزمون وجود نخواهد داشت. پیشتر نرخ آزمون آیلتس سه میلیون و ۵۰ هزار تومان بوده است.

در سال ۱۳۹۳ هزینه این آزمون ۷۷۰ هزار تومان تعیین شده بود. در سال ۱۳۹۷ این مبلغ دو میلیون و ۳۵۰ هزارتومان اعلام شد.

در بهمن ماه ۱۳۹۸ هزینه  آزمون آیلتس به سه میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

بیشتر از