ایران، روسیه و قزاقستان در حوزه تجارت و دیپلماسی به حمایت چین نیاز دارند

تحلیل بلومبرگ از روابط چین با شرکای منطقه‌ای

شبکه روابط میان چین، روسیه و ایران، به‌علاوه ترکیه، از لحاظ یافتن زمینه‌های مشابه و مدیریت تفاوت‌ها بسیار خوب بوده اما بسیار فرصت‌طلبانه است- عکس از خبرگزاری تسنیم

نشریه بلومبرگ با اشاره به دستگیری دو نفر در روسیه و قزاقستان به اتهام جاسوسی برای چین، که هر دو بی‌گناه شناخته شدند، تحلیل کرده که چین برای کشورهایی که به‌عنوان شریکش شناخته می‌شوند هم نگرانی‌برانگیز شده است.

این نشریه آنلاین با عنوان « صراحت چین برای دوستانش هم مشکل‌ساز شده است» به تحلیل روابط چین با شرکای منطقه‌ای این کشور پرداخته است.

به نوشته بلومبرگ، کشورهایی همچون روسیه، ایران و قزاقستان، هنوز نیاز به دریافت سرمایه دارند.

این کشورها از نظر تجارت، و در برخی موارد، از لحاظ دیپلماتیک به حمایت پکن نیازمند هستند.

این در حالی است ‌که این کشورها تا حدی استقلال اقتصادی خود را حفظ می‌کنند و در جریان منازعات، اهداف سیاست خارجی خودشان را دنبال می‌کنند.

جیمز دورسی، پژوهشگر ارشد در دانشکده اس.‌راجاراتنام مطالعات بین‌الملل دانشگاه نانیانگ سنگاپور در این باره به بلومبرگ می‌گوید: «همه این روابط شکننده‌اند. شبکه روابط میان چین، روسیه و ایران، به‌علاوه ترکیه، از لحاظ یافتن زمینه‌های مشابه و مدیریت تفاوت‌ها بسیار خوب بوده اما بسیار فرصت‌طلبانه است.»

بلومبرگ با اشاره به مشکلاتی که برای شرکت‌های چینی در آمریکا و بریتانیا پیش آمده می‌افزاید: «چنین عقب‌گردهایی در میان شرکای راهبردی چین وجود ندارد. روسیه برای توسعه شبکه ۵ جی با شرکت هواوی کار می‌کند. ایران سعی دارد قراردادی را به امضا برساند که چین را به سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در این کشور متعهد می‌کند و می‌تواند در ازای فروش نفت، از چین سلاح بخرد. این اطلاعات تایید نشده از پیش‌نویس قرارداد میان ایران و چین به بیرون درز کرده است.»

در ادامه این تحلیل به این موضوع اشاره می‌شود که این قرارداد تایید نشده، مخالفت‌هایی را در داخل ایران برانگیخته است، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق که دولت کنونی را به فروش تمامیت ارضی کشور متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنم وکیل، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چاتام هاوس لندن می‌گوید: «در ظاهر، تمایل چین به خطر کردن و برقراری ارتباط با ایران که به قیمت روابطش با آمریکا تمام می‌شود خیلی خوب است. حتی یک قول واهی سرمایه‌گذاری می‌تواند فشار تحریم‌ها را از روی ایران کم کند و از سوی جمهوری اسلامی به‌عنوان اهرمی در معادلاتش با آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گیرد.»

به نوشته بلومبرگ، در عین حال، تجربیات قبلی نشان می‌دهد که ایران هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد که استقلالش را به خطر بیندازد. وکیل می‌گوید: «ایران در نهایت به تنوع راهبردی و اقتصادی نیاز دارد.»

ایران، هند، روسیه و آذربایجان در سال جاری دو گام مهم در راستای تکمیل کریدور معوق مانده ارتباطی شمال-جنوب برداشتند (آنچه خودشان ابتکار کمربند-جاده می‌خوانند) که بر اساس آن می‌توانند بارها را از طریق کشتی و راه‌آهن از هند به شمال روسیه منتقل کنند.

این کریدور می‌تواند قزاقستان را هم، که چین آن را قلاب ابتکار کمربند-جاده می‌داند، ارتباط دهد و تنش روابط قزاقستان با چین را کاهش دهد.

بیشتر از