انفجار هولناک بیروت؛ صد نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر زخمی شدند

نگرانی از شیوع هر چه بیشتر کرونا در بیمارستان‌های بیروت

طبق اعلام سازمان صلیب سرخ لبنان، شمار تلفات انفجار عظیمی که روز سه‌شنبه بیروت را درهم کوبید به صد نفر رسیده است و قربانیان بیشتری هنوز زیر آوار قرار دارند.

سازمان صلیب سرخ به تلویزیون لبنان اعلام کرد در حال هماهنگی با وزارت بهداشت است تا سردخانه‌ها اجساد را بپذیرند زیرا بیمارستان‌ها پر شده‌اند.

صبح روز چهارشنبه از بندرگاهی که در آن سیلوی غلات منهدم شده بود، هنوز دود بلند می‌شد.

خیابان‌های اصلی این شهر از پسماند و بقایای خودروهای آسیب‌دیده پوشیده شده و نمای ساختمان‌ها تخریب شده است.

مغازه‌داران و ساکنان از صبح مشغول تمیز کردن خیابان‌های پوشیده از خرده‌شیشه و خرده‌فلزند. بسیاری از مردم لبنان قبل از این حادثه هم دچار بحران مالی بی‌سابقه‌ای بودند و می‌گویند نمی‌دانند چطور باید خسارت‌ها را جبران کنند.

مردی که صاحب فروشگاه تلفن همراه در یکی کیلومتری محل این انفجار است به ایندیپندنت گفت: «دیگر نمی‌دانم کجا باید زندگی کنم. پنجره‌های خانه‌ام از جا درآمده و سوراخی به جایشان در دیوار مانده. مغازه‌ام هم که نابود شد.»

مردم همچنان به دنبال اعضای خانواده‌هایشان می‌گردند که نزدیک بندرگاه زندگی می‌کردند و دیوانه‌وار بیمارستان‌ها را در جست‌وجوی عزیزانشان بالا و پایین می‌کنند.

بسیاری بر اثر این انفجار بی‌خانمان شده‌اند و برخی ساکنان گفته‌اند دیشب دزد به خانه‌های تخریب‌شده و بی‌در و پنجره‌شان زده است.

هنوز معلوم نیست عامل بزرگ‌ترین این انفجارها چه بوده است، اما به نظر می‌رسد آتش‌سوزی در نزدیکی انبارهای مواد شیمیاییِ فرار، علت آن بوده است.

مرکز علوم زمین آلمان (جی‌اف‌زی) بزرگی این انفجار را برابر با زلزله ۳. ۵ ریشتری اعلام کرده است و صدا آن را حتی در قبرس واقع در دریای مدیترانه و با بیش از ۲۹۰ کیلومتر مایل فاصله هم حس کرده‌اند.

این انفجار باعث آتش‌سوزی بیشتر شد، خودروها را واژگون کرد و هزاران در و پنجره را از جا کند.

این انفجار مهیب‌ترین انفجاری بود که بیروت تاکنون به خود دیده، شهری که خط مقدم جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بوده و در درگیری با همسایه‌اش اسرائیل هر از گاهی هدف بمباران‌ها و حمله‌های تروریستی بوده است.  

این انفجارهای ویرانگر در حالی رخ داد که بیمارستان‌های این شهر درگیر افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا بودند. حالا با ورود هزاران زخمی به این بیمارستان‌ها نگرانی از شیوع بیشتر این ویروس به یکی از چالش‌های اصلی بدل شده است.

محمد فهمی وزیر کشور لبنان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی محلی گفت به نظر می‌رسد علت انفجار، آتش گرفتن بیش از ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیومی بوده که در سال ۲۰۱۴ از یک کشتی باری مصادره در انباری در اسکله ذخیره شده بوده است.

شاهدان عینی می‌گویند ابر نارنجی‌رنگی را دیده‌اند که نشانه آزاد شدن گاز سمی دی‌اکسید نیتروژن پس از انفجار مواد حاوی نیترات است.

در تصاویر منتشرشده، چیزی شبیه آتش‌سوزی لحظاتی پیش از انفجار دیده می‌شود و شبکه‌های تلویزیونی محلی گزارش داده‌اند این آتش دامن انباری حاوی مواد آتش‌بازی را نیز گرفته است. به نظر می‌رسد آتش به ساختمان مجاور سرایت کرده و باعث انفجار شده و ابر قارچی‌شکلی از دود و موج انفجار ایجاد کرده است.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


با بالا گرفتن کار جست‌وجو برای پیدا کردن افراد، در اینستاگرام صفحه‌ای باز شده که عکس افراد گمشده و فهرستی پیداشدگان در بیمارستان‌ها را منتشر می‌کند. تاکنون ۶۳ هزار نفر عضو صفحه «جست‌وجوی قربانیان بیروت» شده‌اند و بیش از ۹۰ عکس از افراد مختلف در این صفحه منتشر شده است.

این انفجارهای ویرانگر در حالی رخ داد که لبنان درگیر فروپاشی ناشی از بحران اقتصادی بوده، بحرانی که محدودیت‌های ناشی از کرونا هم به آن دامن زده است.

هزاران نفر بیکار شده‌اند و با کم‌ارزش شدن واحد پول لبنان در مقایسه با دلار دارایی‌های بسیاری از مردم این کشور ناگهان بی‌ارزش شده و هزاران خانواده لبنانی به ورطه فقر در افتاده‌اند.

از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل و گروه نظامی حزب‌الله در مجاورت مرز جنوبی لبنان نیز این کشور را با خطر بی‌ثباتی بیشتر روبه‌رو کرده است.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent