انتقاد از سخنان ترامپ درباره انفجار بیروت «یاوه گویی و غیرمسئولانه است»

مقامات لبنان می‌گویند نیترات آمونیومی که بدون رعایت مسائل ایمنی در انباری نگهداری می‌شد، عامل این انفجارهای مرگبار بوده است

مدیر سابق دفتر اصول اخلاقی دولت ایالات متحده افزود دولت این کشور باید «از شایعه‌پراکنی خودداری کند و صبر کند تا اطلاعاتی از منابع موثق به دست آوریم»-MANDEL NGAN / AFP

سخنان دونالد ترامپ مبنی بر این که عامل انفجارهای بیروت «حمله» یا «بمب» بوده، موجی از انتقادها را به سمت او روانه کرده است.

با آن که هیچ مدرکی دال بر عمدی بودن این انفجارها به دست نیامده، رییس‌جمهور آمریکا گفت که «به نظر می‌آید» این انفجارها که بیش از ۷۰ نفر کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته ناشی از «حمله» باشد.

مقامات لبنان هنوز علت انفجارهای روز سه‌شنبه را اعلام نکرده‌اند اما به انباری اشاره کرده‌اند که سال‌ها هزاران تن نیترات آمونیوم به صورت غیراصولی در آن ذخیره شده بود.

ترامپ گفت: «رفتم چند سرلشگر بزرگ مملکت را دیدم و انگار به گمان آن‌ها این انفجارها ناشی از [حمله] بوده، نه نوعی انفجار در تأسیسات صنعتی. به نظر آن‌ها، به گمان آن‌ها، چون آن‌ها بهتر از من می‌دانند، به هر حال این سرلشگرها فکر می‌کنند حمله هوایی بوده. بمبی چیزی بوده، بله.»

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات وزارت دفاع ایالات متحده گفته‌اند فعلاً مدرکی در دست نیست که نشان دهد علت این انفجارها حمله بوده است. پنتاگون تقاضا برای اظهارنظر را به کاخ سفید ارجاع کرده است.

برت مک‌گرک از مقامات سابق امنیت ملی در دولت‌های ترامپ، باراک اوباما و جورج دبلیو بوش گفت این سخنان رییس جمهور «نهایت بی‌مسؤولیتی» است.

او توییت کرد: «این نهایت بی‌مسئولیتی رییس‌جمهور را می‌رساند که برود پشت بلندگو [ی کاخ سفید] بایستد و راجع به چنین واقعه بین‌المللی‌ای پرت و پلا بگوید، وقتی صدها آدم بی‌گناه گم شده‌اند یا در بیمارستان هستند.»

او افزود «وزارت دفاع باید امشب این معضل را رفع و رجوع کند.»

والتر شاوب مدیر سابق دفتر اصول اخلاقی دولت ایالات متحده افزود دولت این کشور باید «از شایعه‌پراکنی خودداری کند و صبر کند تا اطلاعاتی از منابع موثق به دست آوریم».

«رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا منبع موثقی نیست.»

به گزارش آسوشیتد پرس عباس ابراهیم مسئول امنیت عمومی دولت لبنان گفت احتمالاً عامل این انفجارها موادی بوده که سال‌ها در آن نقطه انبار شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان