آمارهای روحانی درباره مبتلایان کرونا مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیست

« صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران با داده‌های که از سراسر ایران دریافت شده سازگار نیست»

مقام‌های ایران که در ابتدا همه‌گیری این ویروس را رد می‌کردند، حالا در دومین موج همه‌گیری که بدتر هم است، موضع کاملاً متفاوتی در پیش گرفته‌اند-president.ir

بررسی‌های رسانه آمریکایی ای‌بی‌سی نشان می‌دهد که داده‌های نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران، آمار ۲۰ میلیون مبتلا به کووید-۱۹ در ایران را تایید نمی‌کند.

با توجه به آمارهای اخیری که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از تعداد مبتلایان ارائه داد، وب‌سایت ای‌بی‌سی به این پرسش پرداخته که تعداد واقعی مبتلایان در ایران چقدر است.

این رسانه پرسش مذکور را با توجه به آن مطرح کرده که ایران «بدترین شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه» را دارد و «بحث‌برانگیزترین پاسخ‌ها» را به این موضوع می‌دهد.

حسن روحانی به‌تازگی گفته است که بیش از یک‌چهارم جمعیت ایران به این ویروس مبتلا شده که این رقم بیش از پنج برابر موارد ابتلا در آمریکاست.

این گزارش ای‌بی‌سی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌داند تعداد واقعی مبتلایان چقدر است، به نقل از سازمان جهانی بهداشت آورده است که صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران با داده‌های که از سراسر ایران دریافت شده سازگار نیست.

بر اساس این گزارش، سازمان جهانی بهداشت پیش از این گفته بود که در موقعیتی نیست که آزمایش‌های سرولوژی (پادتن) بگیرد. این سازمان تأکید کرده بود: «مطالعات بسیاری روی پادتن‌های کووید-۱۹ در اجتماعات مختلف در ایران انجام می‌شود. این آزمایش‌های با کیت‌های متفاوت و روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.»

کریستوف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در پاسخ به ای‌بی‌سی اظهار می‌دارد: «تا زمانی که یک بازنگری با جزییات ارزیابی کیت‌های مصرفی صورت نگرفته، همه این مطالعات در حال حاضر باید با احتیاط در نظر گرفته شوند.»

اما سازمان جهانی بهداشت برآوردهای بدبینانه دولت ایران درباره این‌که همه‌گیری به کجا می‌رسد را در اختیار ای‌بی‌سی قرار نداده است. دکتر هملمن ادامه می‌دهد: «چند هفته است که شاهد بازگشتی در افزایش افرادی که بستری می‌شوند و به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند، و شمار مرگ‌ومیر هستیم.»

به نوشته ای‌بی‌سی، مقام‌های ایران که در ابتدا همه‌گیری این ویروس را رد می‌کردند، حالا در دومین موج همه‌گیری که بدتر هم است، موضع کاملاً متفاوتی در پیش گرفته‌اند.

به نوشته این رسانه، با توجه به این‌که ایران تحت تحریم‌های حداکثری آمریکا قرار دارد و پولی برای محدود کردن همه‌گیری ویروس در اختیار دولت نیست، ممکن است رئیس‌جمهور به دلایل سیاسی بخواهد آمار را بزرگنمایی کند.

این مطلب با اشاره به این‌که دولت فعلی ایران تا پایان سال آینده میلادی روی کار خواهد بود، آورده است که آقای روحانی ممکن است از آمارهای اغراق‌شده برای ترساندن مردم استفاده کند تا فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا در حالی ایران را تحت تأثیر قرار داده که با بحران‌های دیگری از جمله اعتراض سراسری نسبت به شلیک به هواپیمای اوکراینی و انفجارهای زنجیره‌ای مشکوک مواجه است.

بیشتر از