بلندگوی هوشمند گوگل، در حالت خاموش هم صداها رو ضبط می‌کند

گوگل به اصرار گفته که تنها راه گوش دادن بلندگوی هوشمند به کاربران از طریق کلمات بیدارباش است

این کارکرد گرچه امنیت بیشتری به وجود می‌آورد، در مقابل حریم خصوصی را تنگ‌تر می‌کند.  - Elijah Nouvelage / AFP

شرکت گوگل به طور تصادفی یکی از کارکردهای بلندگوی هوشمند «گوگل هوم»  را برای کاربران گوگل فعال کرد که به این بلندگوها اجازه داد به صدای اشیای داخل خانه گوش بدهند.

کاربری در وب‌سایت «ردیت» متوجه پیامی در تلفن خود از طرف بلندگوی هوشمند شد که به او هشدار می‌داد که هنگام پخت و پز، آژیر دودیاب خانه‌اش روشن شده‌است.

معمولا دستگاه‌های گوگل هوم تنها به کلمات «بیدارباش» فعال توجه می‌کنند – مثلا «خیلی خوب، گوگل» یا «آهای گوگل» – اما در این مورد، بلندگو به صدایی غیرفعال گوش کرد، و به گفته کاربر ردیت، «دودیاب کودن مرا هوشمند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



کاربران دیگر گوگل گفتند که هشدارهایی برای صدای شکستن شیشه، ترکیدن حباب‌های لفاف بسته‌بندی، هوای داخل مخزن فاشر، و دیگر صداهای تیز که شبیه آژیرند دریافت کرده‌اند.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای که در وب‌سایت «پروتکل» منتشر شد گفت که این کارکرد، به طور تصادفی و طی یک روزآمدی اخیر نرم‌افزار، فعال شده، و حالا به حالت اول برگشته‌است.

این کارکرد گرچه امنیت بیشتری به وجود می‌آورد، در مقابل حریم خصوصی را تنگ‌تر می‌کند. گوگل به اصرار گفته که تنها راه گوش دادن بلندگوی هوشمند به کاربران از طریق کلمات بیدارباش است.

استفاده از شنود محیطی برای مقاصد دیگر ممکن است به پرسش‌هایی از این قبیل منجر شود که گوگل در آینده به چه چیزهایی گوش خواهد داد؛ به‌ویژه آن که تنها ابزاری که می‌تواند مانع موافقت کاربران با شنود باشد، سیاست حریم خصوصی است که کمتر کسی آن را می‌خواند.

گوگل تنها شرکتی نیست که این کارکرد را دارد؛ بلندگوهای «اکو»ی آمازون در سال ۲۰۱۸ چنین کارکردی را که «الکسا گارد» نام دارد اضافه کردند.

الکسا علاوه بر گوش دادن به صداهای مشکوک، صدای نجوای انسان‌ها را هم تشخیص می‌دهد. اگر صدای نجوا بشنود، با صدایی آرام‌تر از معمول جواب می‌دهد.

اما آلکسا گارد را خود کاربران باید هنگام ترک خانه و به وسیله صدا فعال کنند، نه این که تمام مدت روشن باشد.

این اولین بار نیست که گوگل میکروفونی را روشن کرده که کاربرانش از آن بی‌خبر بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹، این شرکت میکروفون‌هایی مخفی در سیستم آژیر «نست» خود کار گذاشت، اما این افزونه به دلیل یک «اشتباه» در جعبه گذاشته نشده بود و در صفحه وب‌سایت آن دستگاه هم ذکر نشده بود.

گوگل گفت: «هیچ‌وقت قرار نبود این افزونه محرمانه باشد.»، اما کاربران تنها زمانی می‌توانستند بدانند که گوگل ممکن است به مکالمات آن‌ها گوش بدهد که گوگل آپدیتی را اعلام کرد که اجازه استفاده از «گوگل استستنت» را می‌داد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی