ماجرای عکس‌های دراویش گنابادی زندانی در سریال «همگناه»

نویسنده و بازیگر این سریال استفاده از عکس‌های دراویش زندانی را تکذیب کرد

صحنه‌ای از سریاه همگناه که عکس‌های دراویش گنابادی زندانی نمایش داده شد

یکی از پرطرفدارترین سریال‌های ایرانی این روزها سریال «همگناه» به کارگردانی مصطفی کیایی است. سریالی که چندی پیش و در یکی از قسمت‌های ابتدایی در طراحی صحنه اتاق پلیس، از عکس دراویش گنابادی زندانی استفاده کرده بود تا مثلا این عکس‌ها تصویر خلاف‌کارها و تبهکاران به دام افتاده پلیس و یا در حال تعقیبی باشند که اسم و تصویرشان بر دیوار اتاق جناب سرهنگ سریال همواره هست و تکان نمی‌خورد.

بازخوردها نسبت به این انتخاب و توهین به دراویش گنابادی زندانی خیلی زود باعث شد تا مصطفی کیایی کارگردان این سریال از دراویش گنابادی عذرخواهی کند و بگید که « این موضوع را اصلاح خواهد کرد». 

حالا و به نوشته «انصاف‌نیوز» در قسمت آخر این سریال که دوشنبه ۱۳ مرداد پخش شد باردیگر در این بحث در فضای مجازی راه افتاده که در اتاق کار آقای پلیس سریال، باردیگر از عکس دراویش گنابادی استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما محسن کیایی بازیگر و نویسنده سریال همگناه در گفت‌وگو با انصاف نیوز، استفاده مجدد از عکس دراویش گنابادی را تکذیب کرده است.

این بازیگر نقش «آرمان» در سریال گفته است که در آخرین قسمت پخش شده از عکس «نیروهای پشت صحنه» استفاده شده است.

محسن کیایی ادعا کرده است که «ما همه‌ی تصاویر متهمین را تغییر دادیم. تصویر اول طراح، تصاویر دوم و سوم دو دستیار دیگر هستند و کاملا آن تصاویر را اصلاح کردیم. این موضوع کاملا تکذیب می‌شود و می‌توان تصاویر قسمت اول و قسمت آخری که منتشر شده را مطابقت دهند و متوجه این موضوع شوند.»

دراویش گنابادی  زندانی در ایران به وضعیت نامطلوب نگهداری در زندان و عدم رسیدگی به خواسته‌های آنان توسط مسئولین زندان  اعتراض داشتند و حتی سال گذشته چندتن از آنان دست به اعتصاب غذا زدند. 

چند روز پیش بود که سازمان عفو بین‌الملل به نقل از «نامه‌های رسمی» که بیرون درز کرده‌اند، و به دست این سازمان رسیده، گزارش داد که مقامات ارشد سازمان‌ زندان‌ها بارها برای تامین امکانات مورد نیاز برای مهار شیوع کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده، درخواست داده‌اند، اما دولت ایران این درخواست‌ها را نادیده گرفته است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده بود: «این نامه‌های رسمی مستنداتی رسواکننده از قصور فاجعه‌بار دولت ایران در زمینه محافظت از زندانیان را به دست می‌دهد. درخواست‌های مکرر برای تامین اقلام ضروری از جمله مواد ضد عفونی کننده، تجهیزات حفاظتی شخصی و لوازم پزشکی نادیده گرفته‌ شده‌اند.»

با این حال سازمان‌ زندان‌های کشور هیچ آمار دقیق و درستی از وضعیت زندانیان عقیدتی در ایران ارائه نمی‌کند. 

بیشتر از