اجرایی شدن ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در خراسان رضوی

ستاد امر به معروف و نهی از منکر بانی اصلی اجرایی شدن این طرح بوده است

آقای روزبهانی با تاکید بر «حساسیت موضوع» از ورزشکاران خواسته است که مانع از «سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه» شوند و با «رعایت قوانین» باعث شوند تا از حساسیت موضوع در آینده کاسته شود - ایرنا/ زهرا باغبان

سال‌هاست که بیشترین اخباری که از مشهد پایتخت معنوی مملکت و مرکز استان خراسان رضوی درباره شکل و شیوه‌های زندگی شهروندان می‌شنویم با واژه «ممنوعیت» گره خورده است؛ از ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی به دستور و خواست امام جمعه مشهد گرفته تا ممنوعیت دوچرخه سواری برای کل زنان یک استان!

امروز، سه‌شنبه ۱۴ مردادماه، ، مهدی روزبهانی  رئیس هیئت دوچرخه سواری استان خراسان رضوی اعلام کرده است که «ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اخذ مجوزهای مربوطه، ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را اجرایی کرد».

این مقام مسئول گفته است که «حتی تصویب شد دوچرخه سواری بانوان در مکان‌های عمومی و در ملاعام نیز ممنوع باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روابط عمومی هیئت دوچرخه سواری خراسان رضوی، مهدی روزبهانی رئیس هیات دوچرخه سواری استان خراسان رضوی گفته که «هیئت دوچرخه‌سواری استان خراسان رضوی در تلاش است تا بانوانی که به هنجارها پایبند هستند، مشکلی برای دوچرخه‌سواری نداشته‌ باشند».

مهدی روزبهانی تاکید کرده که با توجه به اینکه بحث حجاب اسلامی «قانون» است، بانوان دوچرخه سوار «باید»  به حجاب خود پایبند باشند.

بنا به ادعای رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان رضوی «باعث این محدودیت‌ها افرادی بودند که در گذشته بدون رعایت صحیح حجاب و استفاده از لباس های زننده هنگام دوچرخه‌سواری توجه زیادی را به این مسئله جلب کردند».

او مدعی شده است که «مجموعه هیئت پیگیر این موضوع است تا بانوانی که حجاب خود را رعایت می‌کنند و به هنجارهای جامعه شهری مشهد با توجه به مذهبی بودن مشهد پایبندند، مشکلی بابت دوچرخه سواری نداشته‌باشند».

این مقام ورزشی در استان خراسان رضوی با تاکید به اینکه هیئت دوچرخه‌سواری حداکثر تلاش خود را انجام داده تا این ممنوعیت اجرایی نشود گفته «نباید فراموش کرد هیئت خواسته یا ناخواسته یک مرجع قانونی و تابع قوانین کشور و دستورات اداره کل ورزش استان، استانداری و فرمانداری است».

به گفته وی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اخذ مجوزهای مربوطه، ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را اجرایی کرد و حتی تصویب شد دوچرخه سواری بانوان در مکان‌های عمومی و در ملا عام نیز ممنوع باشد».

آقای روزبهانی با تاکید بر «حساسیت موضوع» از ورزشکاران خواسته است که مانع از «سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه» شوند و با «رعایت قوانین» باعث شوند تا از حساسیت موضوع در آینده کاسته شود.

چند روز قبل بود که اعضای هیئت دوچرخه‌سواری سبزوار در خراسان رضوی، در اعتراض به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان و در حمایت از زنان  از هیئت دوچرخه‌سواری استعفا کردند.

شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر سبزوار در غرب این استان، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کرده بود.

اعلام محدودیت‌ها در استان خراسان رضوی که عمدتا از سوی نهادهای نزدیک به امام جمعه مشهد اعمال می‌شود، باعث سختگیری‌های بیشتر و گاه خارج از قانونی‌ست که هیچ توجیهی جز «خواست» و «نفوذ» زیاد چهره‌های مذهبی در استان خراسان رضوی ندارد. 

رویکرد این بخش از متنفذین مذهبی در مشهد در روزگار کرونا نیز خود مثالی دیگر برای این نحوه اعمال قانون و قدرت است که حتی شاید با دستورات مقامات پزشکی مملکت نیز در تضاد باشد.  

بیشتر از