امید به حیات در مریخ افزایش یافته است

احتمالا آب در این سیاره به جای رودهای جاری از لایه‌های یخ به وجود آمده

محققان هزاران دره مریخی را مورد آزمایش قرار داده‌‌اند، که به آن‌ها امکان می‌دهد تا اطلاعات دقیقی درباره سازه‌های خود به دست آورند - PIXABAY

مطالعه جدید نشان می‌دهد که شاید مریخ روزگاری به جای رودهای جاری، از ورقه‌های یخ مشابه قطب شمال پوشیده شده باشد.

هنگامی که دره‌هایی که سطح مریخ را پوشانده‌‌اند مشاهده و بیشتر کاوش شدند، این امید را به وجود آمد که روزی در سطح آن رودها جریان داشته‌‌اند و این امر این ایده را قوت می‌بخشد که مریخ روزگاری گرم و مرطوب بوده و اقیانوس‌ها و بارندگی در آن جریان داشته است.

 مطالعات جدید نشان می‌دهد آبی که در گذشته در این سیاره وجود داشته احتمالا به شیوه مشابه یخ‌هایی است که کانال‌های همانندی را در مجمع‌الجزایر قطب در شمال کانادا، تشکیل داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



محققان می‌گویند این امر می‌تواند برای هر زندگی فرازمینی که احتمالا روزی در مریخ وجود داشته، مفیدتر واقع شود، چرا که این ورقه‌های یخ محافظت‌کننده این امکان را به وجود می‌آورند که آب زیرین این لایه‌ها پایدار مانده و همچنین از آن دربرابر تشعشعات خورشیدی که احتمال می‌رود روزی سطح مریخ را بمباران کرده باشد، محافظت کند.

محققان هزاران دره مریخی را مورد آزمایش قرار داده‌‌اند، که به آن‌ها امکان می‌دهد تا اطلاعات دقیقی درباره سازه‌های خود به دست آورند. سپس محققان آن کانال‌ها را که بر سطح مریخ یافته‌‌اند با کانال‌های (سازه‌ای) خود مقایسه می‌کنند تا شرایطی که ممکن است آن‌ها را به وجود آورده باشد بهتر درک کنند.

محققان دریافته‌‌اند که آن‌ها به شکل قابل ملاحظه‌‌ای مشابه‌‌اند و فقط تعداد کمی شبکه‌های دره‌‌ای ظاهر می‌شود که گویی با فرسایش ناشی از آب‌های سطحی صورت گرفته‌اند. اما در عوض احتمالا در نتیجه فرسایش گسترده ناشی از زه‌کشی آب در زیر ورقه‌های یخ‌های باستانی به وجود آمده‌اند.

گراو گالوفره که رهبری این مقاله منتشر شده در نیچر ژئوساینس را برعهده دارد در بیانیه‌‌ای می‌گوید: «در طول ۴۰ سال گذشته، از زمانی که این دره‌ها برای اولین بار در سطح مریخ کشف شدند این فرضیه مطرح شد که زمانی رودهایی در مریخ جاری بوده‌‌اند که باعث فرسایش و به وجود آمدن تمام آن دره‌ها شدند.

اما صدها دره در مریخ وجود دارد که متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند. اگر شما از یک ماهواره به زمین نگاه کنید دره‌های بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد: بعضی از آن‌ها از رودها ساخته شده‌‌اند بعضی از آن‌ها توسط یخچال‌های طبیعی به وجود آمده‌‌اند و برخی دیگر هم حاصل فرآیندهای دیگرند و هر نوعشان شکل مشخصی دارد. مریخ هم در این زمینه مشابه زمین است و این که این دره‌ها متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند،  نشان می‌دهد که فرآیندهای بسیاری در تشکیل آن‌ها نقش داشته است.

این تحقیق همچنین به این راز پاسخ می‌دهد که این دره‌ها چطور بر این سیاره دور از خورشید در طی زمانی طولانی و همچنین زمانی که این سیاره مقاومت کمتری داشته، شکل گرفته‌اند.  

گالوفره گفت: «مدل‌سازی آب و هوا پیش‌بینی می‌کند که آب‌وهوای باستانی مریخ در مدت زمان شکل‌گیری شبکه دره‌ها، بسیار سردتر بوده است. ما کوشیدیم که همه چیز را کنار هم بگذاریم و فرضیه‌‌ای را ارائه کنیم که واقعا مورد توجه نبوده است و آن این است که این کانال‌ها و شبکه‌های دره‌ای می‌توانند زیر لایه‌های یخ شکل بگیرند به این شکل که به عنوان بخشی از سیستم زه‌کشی (که به طور طبیعی زیر یک ورقه یخ وقتی آب در پایین آن جمع می‌شود)  به‌وجود می‌آیند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی