روسیه قرار است طرح واکسن‌زنی ملی را در ماه اکتبر آغاز کند

دولت روسیه می‌گوید تولید انبوه واکسن تا ماه آینده توسط مؤسسه گامالیا مستقر در مسکو آغاز می‌شود

آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در روسیه به بیش از ۸۶۰ هزار نفر رسیده است- Yuri KADOBNOV / AFP

دولت روسیه از طرح خود برای شروع واکسن‌زنی ملی در ماه اکتبر خبر داد علی‌رغم سؤالات فراوانی که درباره واکسن کووید-۱۹ در این کشور وجود دارد و اطلاعاتی مهم درباره تایید تاثیر آن وجود ندارد.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه روز شنبه به آژانس خبری دولتی آرآی‌ای (RIA) گفت آزمایش‌های بالینی اولیه واکسن تولید شده توسط موسسه گامالیا که در مسکو مستقر است، روی داوطلبان انجام و تکمیل شده است و مجوزهای قانونی برای تایید آن احتمالا در ماه جاری صادر می‌شود.

آقای موراشکو افزود معلمان و کارمندان نظام پزشکی جزو اولین کسانی هستند که در روسیه واکسن را دریافت خواهند کرد.

به گفته دنیس مانتوروف، وزیر صنایع، تولید عمده واکسن گامالیا که توسط تولیدکنندگان در سه نقطه مختلف در مرکز روسیه تولید خواهد شد، قرار است از ماه سپتامبر آغاز شود.

او به آژانس خبری روسی تاس گفت: «ما به شروع تولید عمده در ماه سپتامبر امید زیادی داریم. ما قادر خواهیم بود تولید ماهانه صدها هزار واکسن را در ماه تضمین کنیم و نهایتا تا شروع سال آینده میلادی این میزان را به چندین میلیون برسانیم.»

کریل دمتریف، یکی از مقامات ارشد صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، که سازمان سرمایه‌گذاری تحت کنترل دولت بر روی تحقیقات و تلاش‌ها برای تولید واکسن در این کشور است، گفت روسیه اکنون مرحله سوم آزمایش در مقیاس عمده را آغاز می‌کند تا از تاثیر آن بر روی جمعیتی گسترده‌تر مطمئن شود.

آقای دمتریف با اشاره به سرعت این کشور در تولید واکسن گفت: «این هم مانند وقتی است که ماهواره اسپوتنیک خود را به فضا فرستادیم و بسیاری از افراد فکرش را هم نمی‌کردند که روسیه در این عرصه اول باشد.»

مسکو می‌گوید واکسن گامالیا در تمام داوطلبان مورد آزمایش مصونیت ایجاد کرده است و هیچ عوارض جانبی جدی نداشته است. اما در حال جاضر نیز درباره ایمنی تبلیغ شده آن تردید وجود دارد. گروهی از داوطلبان که از میان نظامیان انتخاب شده بودند هیچ عوارض جانبی در خود گزارش نکردند ولی گروهی دیگر که از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه مسکو انتخاب شده بودند تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد را گزارش کردند.

گرچه روند این آزمایش روی داوطلبان توضیح داده شده است اما هیچ اطلاعاتی درباره ایمنی یا تاثیر آن بعد از آزمایش روی داوطلبان در ماه ژوئن، تاکنون منتشر نشده است.

تلاش‌های روسیه برای تولید واکسن مورد تردید جامعه بین‌المللی قرار گرفته است چرا که نگرانی‌هایی درباره عدم وجود اطلاعات در این باره و همچنین نحوه آزمایش‌گیری این کشور وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این که از سربازان به عنوان داوطلب در آزمایش واکسن گامالیا استفاده شده است نیز خود مشکلاتی اخلاقی را درباره عنصر رضایت آن‌ها مطرح می‌کند. این در حالی است که الکساندر گینزبرگ، مدیر موسسه تولیدکننده واکسن گفت او و سایر محققان اولین نسخه آزمایشی واکسن را به خود تزریق کرده‌اند.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد ویروس کرونا در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته هشدار داد: «امیدوارم چین و روسیه واقعا مشغول آزمایش این واکسن باشند، قبل از آن که بخواهند آن را برای استفاده عموم راهی بازار کنند. من معتقد نیستم کشورهایی در تولید واکسن آن قدر از ما جلو باشند که ما برای گرفتن واکسن به آن‌ها متکی شویم.»

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز درباره تاثیر واکسن‌های جدید جانب احتیاط را گرفت.

او گفت: «تعدادی از واکسن‌ها اکنون در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی قرار دارند و همه ما امیدواریم چند واکسن موثر داشته باشیم که بتوانند به ما در جلوگیری از شیوع این بیماری مسری کمک کنند. با این وجود اما هیچ نوشدارویی در حال حاضر وجود ندارد و ممکن است هیچ وقت هم پیدا نشود.»

سازمان جهانی بهداشت فهرست کاملی از واکسن‌هایی که در حال حاضر در سراسر جهان در حال آزمایش‌اند را به روز می‌کند ولی این فهرست شامل مرحله سوم آزمایش واکسن گامالیا در روسیه نیست.

بنا به ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز، روسیه چهارمین آمار بیشترین مبتلایان به کووید-۱۹ را در سراسر دنیا دارد و تاکنون بیش از ۸۵۴ هزار نفر در این کشور به ویروس مبتلا شده‌اند. از شروع سرایت این بیماری تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در اثر ابتلا بدان جان باخته‌اند اما حدود ۶۴۹ هزار نفر نیز بعد از ابتلا به بیماری بهبود یافته‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان