هک شدن ایمیل یک مقام پیشین بریتانیا توسط هکرهای روس

این سند ۴۵۱ صفحه‌ای در دسامبر گذشته و پیش از انتخابات بریتانیا با سر و صدا از طرف جرمی کوربین افشاء شد

«لیام فاکس» وزیر سابق بازرگانی بریتانیا-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

گفته می‌شود اسناد مهمی که نظام درمان عمومی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) را در فهرست اقلام مورد مذاکره بازرگانی با ایالات متحده قرار داده، توسط هکرهای روسیه از حساب ایمیل «لیام فاکس» (وزیر بازرگانی بین‌المللی بریتانیا میان سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹) به سرقت رفته بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع می‌گوید ایمیل وزیر بازرگانی سابق بریتانیا چندین بار در ماه‌های میان ژوئيه و اکتبر سال گذشته هک شده بوده است.

رویترز می‌گوید این منابع اطلاعاتی از ذکر نام گروه یا سازمان روسی مسؤول این سرقت خودداری کرده‌اند اما می‌گویند این حملات سایبری تمام مشخصات یک عملیات حمایت شده از طرف دولت (روسیه) را دارد.

این سند ۴۵۱ صفحه‌ای در دسامبر گذشته و پیش از انتخابات عمومی بریتانیا با سر و صدا از طرف جرمی کوربین (رقیب انتخاباتی بوریس جانسون) افشاء شد که در پی آن گفت ادعای بوریس جانسون مبنی بر این که نظام درمان عمومی بریتانیا (ان اچ اس) به معرض فروش گذاشته نمی‌شود، «یاوه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیات مذاکراتی آمریکا خواهان «دسترسی کامل بازار» به «ان چ اس» و «سخت در تلاش» بوده تا حق امتیاز داروهایی را که در ایالات متحده تولید می‌شود، تثبیت کند که در نتیجه آن بهای دارو در بریتانیا بالقوه افزایش می‌یابد.  

حزب محافظه‌کار بریتانیا حزب کارگر را متهم به دامن زدن به «تئوری توطئه» کرده است. ماه گذشته، دومینیک راب، وزیر خارجه ادعا کرد که «عناصر روسیه» درصدد دخالت در انتخابات برآمده بوده‌اند که تحقیقات در مورد آن ادامه دارد.

نه دکتر فاکس – که اکنون نامزد بریتانیا برای احراز مقام ریاست سازمان تجارت جهانی است – نه کرملین به تقاضای رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

رویترز می‌گوید در میان اطلاعات هک شده، شش سند متعلق به مذاکرات بازرگانی با ایالات متحده قرار دارد. 

ماه گذشته وزارت خارجه بریتانیا تایید کرد که این اطلاعات از طریق اینترنت توسط یک کارزار اخبار جعلی روسیه به سرقت رفته است.

این خبرگزاری می‌گوید هنوز روشن نیست کدام‌ یک از حساب‌های ایمیلی دکتر فاکس هک شده و این اتفاق بار نخست در چه زمانی رخ داده است.

به همین گونه مشخص نشده که آیا این اسناد پیش از اخراج آقای فاکس در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹ و ورود بوریس جانسون به مقر نخست وزیری صورت گرفته یا بعد از آن.

افشای این اسناد محرمانه چند هفته پیش از انتخابات عمومی به دیده یکی از روشن‌ترین نمونه‌های تلاش‌های روسیه برای دخالت در سیاست‌های بریتانیا دیده می‌شود.

ماه گذشته، کمیته پارلمانی پرنفوذ اطلاعات و امنیت بریتانیا نتیجه‌گیری کرد که مسکو تلاش کرده بوده در رفراندوم استقلال اسکاتلند درسال ۲۰۱۴ نفوذ کند.

گزارش کمیته پارلمانی که مدت‌ها از انتشار آن جلوگیری شده بود، همچنین به قصور دولت‌های پیشین برای تحقیق در مورد تلاش‌های روسیه برای پیروزی برگزیت در رفراندوم سال ۲۰۱۶ حمله می‌کند.

منابع یادشده می‌گویند حساب ایمیل دکتر فاکس از طریق یک پیام تقلبی اینترنتی (فیشینگ) هک شده که حساب مورد نظر را مجبور به دادن رمز عبور و سایر اطلاعات ورود می‌کند.

این منابع افزوده‌اند که روشن نیست آیا هکرهایی که سندهای بازرگانی را به سرقت برده‌اند همان اشخاصی‌اند که بعدا آن را در فضای مجازی افشاء کرده‌اند یا نه.

حزب کارگر در ماه نوامبر پس از افشای این اسناد گفت که سندهای سانسورنشده «نشان می‌دهند که دولت بوریس جانسون در تدارک فروش نظام درمان عمومی بریتانیاست». 

در این میان ایالات متحده نیز «با اصرار» تاکید کرده که موضوع تغییرات اقلیمی نباید در هیچ یک از معاملات بازرگانی میان دو کشور مطرح شود. آقای جانسون امیدوار است این معاملات تا پایان سال جاری میان آمریکا و بریتانیا نهایی شود.

جلسات مذاکرات میان طرفین پیش از آغاز دوره نخست وزیری بوریس جانسون و در دوره زمامداری ترزا می میان ژوئیه ۲۰۱۷ و ژوئیه ۲۰۱۹ برگزار شده بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان