تقاضا برای برقراری سیستم «چراغ راهنمایی» برای تسهیل سفر در اروپا

درخواست انجام آزمایش کرونای مسافران، پنج روز پس از بازگشت از سفر و افزایش پست‌های آزمایش در مرزهای ورود به بریتانیا

کلیه بخش‌های اقتصاد از جمله گردشگری باید نحوه «زندگی با کووید-۱۹ را یاد گرفته» و خود را با آن تطبیق دهند - JAIME REINA / AFP

اتاق فکر تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا می‌گوید دولت باید در مورد محدودیت‌های سفر به برخی کشورها در طول همه‌گیری کرونا با شفافیت بیشتری عمل کند.

یک گزارش جدید خواهان «ضوابط روشن و شفافی» شده که برأساس آن کشورها ارزیابی شوند.

در این گزارش همچنین خواسته شده یک سیستم «چراغ راهنمایی» ایجاد شود که به گونه‌ای روشن‌تر نشان دهد کدام مناطق برای سفر امن است. 

این گزارش به دنبال انتقادات از دولت برای نحوه برقراری مجدد قرنطینه برای مسافران به اسپانیا منتشر شده است.

این مقررات چنان بی‌مقدمه و به سرعت برقرار شد که حتی گرانت شَپس، وزیر ترابری بریتانیا را  نیز غافلگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولفین گزارش اتاق فکر تونی بلر می‌گویند اصلاحات در نحوه برخورد دولت به مقررات قرنطینه برای کشورهای مختلف، به مردم اطمینان خاطر بیشنری برای سفر به مناطق امن می‌دهد و ضمن این که حافظ بهداشت عمومی است.

این گزارش هشدار می‌دهد که در نبود واکسن کرونا، کلیه بخش‌های اقتصاد از جمله گردشگری باید نحوه «زندگی با کووید-۱۹ را یاد گرفته» و خود را با آن تطبیق دهند.  

رایان وین، یکی از مشاوران انستیتوی تونی بلر می‌گوید: «از هر ده شغل در جهان یک شغل به سفر و گردشگری مرتبط است، اما این خطر وجود دارد که مقررات قرنطینه این صنعت را از پای درآورد.

لازم نیست چنین شرایطی به وجود آید. آزمایش کرونا پنج روز پس از بازگشت از سفر می‌تواند دوره قرنطینه را در بریتانیا و خارج کاهش دهد. در این میان سیستم «چراغ راهنما» که موقعیت کشورها را در ارتباط با گستردگی کووید-۱۹ نشان دهد، برای برنامه‌ریزی سفر مردم زمینه مثبتی فراهم می‌کند.

نهایتا این‌ها همه فراگرفتن نحوه زندگی با کووید-۱۹ است. دولت باید هرجا ممکن است اقداماتی برای حفاظت از بهداشت و سلامت مردم درنظر گیرد اما باید همچنین اجازه دهد روال عادی زندگی هم تا حدی برقرار شود.»  

در چارچوب طرح به اصطلاح «چراغ راهنمایی» کشورها را می‌توان به چند رده تقسیم کرد: «سبز» برای آن گروه که سفر به آن‌ها بدون مقررات قرنطینه ممکن است و شرایط آن در آینده نزدیک تغییر نمی‌کند، «نارنجی» برای کشورهایی که سفر بدون قرنطینه به آن ممکن است اما أوضاع ممکن است به زودی تغییر کند، و «قرمز» برای کشورهایی که سفر به آن‌ها مستلزم اعمال مقررات کامل قرنطینه است.

این گزارش همچنین خواهان انجام آزمایش کرونای مسافران، پنج روز پس از بازگشت از سفر و افزایش پست‌های آزمایش در مرزهای ورود به بریتانیاست.

در سیستم کنونی، دولت بریتانیا تنها فهرست کشورهایی را منتشر می‌کند که سفر به آن‌ها نیازی به قرنطینه ۱۴ روزه ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان